A 45 felettiek szinte minden, a munkavégzés szempontjából fontos tulajdonságban jobbak fiatalabb társaiknál. Ráadásul Magyarországon ez a korosztály a legelégedettebb a munkahelyével.
Idősebb munkavállalók - kiaknázatlan lehetőségek 2004. április 16. " class="kapcsszoveg">M. Zs. J. A 45 felettiek szinte minden, a munkavégzés szempontjából fontos tulajdonságban jobbak fiatalabb társaiknál. Ráadásul Magyarországon ez a korosztály a legelégedettebb a munkahelyével. hirdetés A társadalom elöregedésével az emberi erőforrás menedzsereknek egyre inkább olyan politikákat kell kidolgozniuk, amelyek az idősebb munkavállalók igényeihez alkalmazkodnak. Magyarországon jelenleg a fiatalabb korosztályokra koncentrálnak az ösztönzési és egyéb eszközök, ami javarészt annak köszönhető, hogy a rendszerváltás után a multinacionális cégek határozták meg a hazai vállalati gyakorlatot. Ezek a nemzetközi vállalatok akkoriban a rugalmas, könnyen alkalmazkodó, nyugati nyelveket beszélő fiatalokat keresték. Mára azonban a multik is felismerték, hosszú távon az idősebbek felé kell nyitniuk. Amiben alulmaradnakKreativitás, stressztűrés, továbbképzési hajlandóság, fizikai teljesítőképesség – ezeken a területeken az idősebb munkavállalók a fiatalokkal folytatott versenyben egyértelműen alul maradnak. Jórészt ennek köszönhető, hogy nem a 45 felettiek a munkaadók kedvencei. A kreativitás és terheléstűrés rengeteg cég álláshirdetésében alapkövetelményként szerepel. Szinte mindenben jobbak Az idősebb munkavállalók hátrányos megkülönböztetése indokolatlan a tudományos kutatások eredményei alapján. A szakmai felkészültség, a csoportban való együttműködés terén szinte minden esetben jobbnak bizonyultak a fiatalokkal szemben. Nagyobb szakmai tudással rendelkeznek, szervezésben és tervezésben is lehagyják a fiatalokat, és nem csak a beszéd- és retorikai készségeik jobbak, hanem még a tanulás terén is ők mutattak jobb eredményeket. Mindez annak köszönhető, hogy a fiatal munkavállalók még az iskolában rögzült tanulási módszereikkel szeretnének a munkahelyükön boldogulni, az idősebbek viszont már praktikusan tanulnak. Új ismereteiket és tudásukat könnyebben alkalmazzák a mindennapokban, a képzések eredményei hamarabb jelentkeznek náluk. A tapasztalt munkavállalók az emberekkel is jobban bánnak: könnyebben és gyorsabban oldják meg a konfliktusokat, nagyobb empátiával rendelkeznek, akaratukat is erősebben érvényesítik, vezetői képességeik jobbak, sőt nagyobb együttműködési hajlandóságot mutatnak, döntéseiket határozottabban és gyorsabban hozzák. Kevésbé kritikusok A vállalatvezetők jobban járnak az idősebb munkavállalókkal. A Hewitt Inside Legjobb munkahely felmérésnek részeként, közel tízezer magyar munkavállaló részvételével készített elégedettség vizsgálat szerint az ötven felettiek jóval kevésbé kritikusak a felsővezetéssel és a vállalat működésével szemben. A fiatalok kevésbé kíméletesek a főnökeikkel, ami természetesen az elégedettségükre is kihat. „Az idősebb magyar munkavállalók egyértelműen erős érzelmi kötődést mutatnak a munkahelyük iránt. Nehéz szívvel válnának meg a vállalatuktól" – mondta el a FigyelőNet-nek Veres Rita, a Legjobb munkahely felmérés vezetője. A magyar átlagnál sokkal jobban kedvelik napi munkafeladataikat, és ők azok a munkavállalók, akik minden nap a legtöbbet igyekeznek kihozni magukból. „A dolgozói elkötelezettség kialakításánál ezek nagyon fontos tényezők. A belső motiváció, a tartalmas és értelmes munkafeladatokra való igény jelentősen befolyásolják az elkötelezettség és motiváltság mértékét" - emelte ki Veres Rita. Ennek köszönhető, hogy a legelégedettebb magyar munkavállalók az 50 felettiek, elkötelezettségük is a legnagyobb. Ez az a korosztály, melynek tagjai arra törekszenek, hogy elvárásokon felül teljesítsenek. A sokszínűség a megoldás A fiatal és idős munkavállalók előnyös tulajdonságainak ötvözésére a legjobb megoldás olyan csapatok létrehozása, amelyben minden korosztály képviselteti magát Az életkori sokszínűség minden generáció kompetenciáját kiaknázza. A tapasztalatok szerint azonban a „generáció mix" csak akkor működik, ha a korosztályok közötti érdekkonfliktusokat le tudják győzni. Ehhez segíthet az erős vállalati kultúra, vagyis ha bizonyos értékek felsőbbségét minden munkavállaló elismeri. Ilyen lehet például az ügyfél-orientáció.
Kedves Olvasónk!
Úgy tapasztaljuk, hogy Ön hirdetésblokkoló rendszert használ. Kérjük az oldal zavartalan olvasása érdekében kapcsolja ki ezt a funkciót,
majd kattintson ide!
Köszönjük!
Amennyiben nem kívánja vagy tudja kikapcsolni a hirdetésblokkoló rendszert, akkor is elérheti oldalunkat, de a felhasználói élmény sérülhet.
Kattintson ide, ha így folytatná a böngészést.
Köszönjük együttműködését.