Hiába az adókedvezmény, nem mennek a cégek kistelepülésekre
Az Eurostat adatai alapján a magyar települések adóban a GDP 2,2 százalékának megfelelő összeget szednek be, ez pedig kicsit több csak, mint az európai átlag (4%) fele. Teljes ráfizetés a szegényebb és kisebb önkormányzatoknak a munkahelyek odacsábítására szolgáló adókedvezmények rendszere. Áll a G7.hu elemzésében.
A körképből kiderül, hogy a magas hipa olyan luxus, amelyet jóformán csak az odatelepült, termelékeny iparral is jócskán rendelkező dunántúli nagyvárosok engedhetnek meg maguknak, ők tízszer annyi adóbevételt érhetnek el ebből a forrásból, mint egy észak-alföldi kistelepülés, ahol már ahhoz is óriási adókedvezményeket, és sok esetben helyi adómentességet kell kínálniuk, hogy egy vállalkozás éppen azt a falut vagy kisvárost válassza.
A probléma tovább súlyosbodhat akkor, ha a kistelepülése egy hosszabb, bevezető kedvezmény után esetleg adót akarnak szedni a vállalkozásoktól, hiszen ezek ilyen esetekben gond nélkül áttelepülhetnek a szomszédba, vagy olyan helyre ahol továbbra is mentességet, nagy kedvezményeket élvezhetnének. Ezzel pedig véget nem érő adómentességre szoríthatnak rá egy-egy, amúgy finanszírozási gondokkal küszködők önkormányzatot.
Az Eurostat adatai alapján a magyar települések adóban a GDP 2,2 százalékának megfelelő összeget szednek be, ez pedig kicsit több csak, mint az európai átlag (4%) fele. Az iparűzési adó önmagában pedig 1,7 százalékát teszi ki a nemzeti összterméknek. Kimondható tehát, hogy a vállalkozások aluladóztatása általános jelenség Magyarországon.
A vállalatok összes adótartamának körülbelül negyedét teszi ki az ugyancsak helyben felhasználható társasági adó, az iparűzési adó a gyakorlatban a második legnagyobb tétel lenne. Mindennek ellenére a kistelepülések „gazdaságélénkítéssel” magyarázott adókedvezményei mintegy teljes egészében megfosztják az ott lakókat az adóztatásból származó bevételtől.
Van olyan falu (Nógrádsipek), ahol a KSH adatai alapján számolva, az egy főre jutó iparűzési adó-bevétel 3 forint volt a 2016-os adatok szerint, 142 településen pedig ugyan formálisan létezett az adóforma, egy forint sem folyt be belőle.
Az összesítésből kiderült, hogy az önkormányzatok a rendelkezésre álló forrásaik döntő többségét továbbra is a központi költségvetésből kapják. Ugyan 2013 és 1017 között a hipából származó átlagos átlagbevétel az országban növekedett, a törvényben is maximált, 0-1,5 - 2% körül mozgó adókulcs miatt továbbra is elenyésző részét képezik a bevételnek.
Összességében tehát elmondható hogy a magánvállalkozások adóztatásának stratégiája az önkormányzatok nagyobb önállósága céljából egyes, nagy adózó társaságok jelenléte nélkül nem tűnik életképesnek a jelenlegi rendszerben.
Az alapvető különbség itt, mint sok fejlettségi mutatónál, a nagyvárosok és a kistelepülések között van: míg a legtöbb nagyváros régiótól függetlenül megengedheti magának a nagyobb mértékű iparűzési adót, addig márt az őket körülvevő kistelepüléseknek is muszáj szinte adómentesen beengedni a cégeket, ha egyáltalán bármiféle új munkahelyet kívánnak ott teremteni.
g7
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Nem a pénzügyi korlátok, hanem a tehetségek megtalálása a legnagyobb kihívás a cégek toborzásában. A megtartásban sem a fizetés az első számú... Teljes cikk
A bérek átláthatóságáról szóló európai uniós irányelv hamarosan részletes jelentésre kötelezi a közép- és nagyvállalatokat a női és a... Teljes cikk
Minden elemzői várakozást felülmúltak a KSH által közzétett januári kereseti adatok. A bruttó átlagkereset 605.000 Ft, a rendszeres bruttó... Teljes cikk
- Új adókedvezmény vehető igénybe zöldberuházásra 1 hónapja
- NAV: a személyijövedelemadó-kedvezmények utólag is érvényesíthetők a bevallásban 2 hónapja
- Ön tudja, hogy kinek hasznos a tengelysúlymérő platform? 3 hónapja
- 30 év alatti anyák adókedvezményének érvényesítése 4 hónapja
- 25 év alatti fiatalok adókedvezménye nyilatkozat 4 hónapja
- Négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye 4 hónapja
- Első házasok adókedvezménye nyilatkozat 2024 4 hónapja
- Családi kedvezmény nyilatkozat 2024 4 hónapja
- Személyi kedvezmény nyilatkozat 2024 4 hónapja
- Így hatnak a 2024-es törvényi változások a bérszámfejtésre 4 hónapja
- NAV: célszerű minél előbb nyilatkozni az szja-kedvezményekről 4 hónapja