kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 3 hónapja

Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki

Milyen szerepet töltenek be a HR-esek a szervezetek életében? Milyen kulcsfeladataik vannak? Ezekre a kérdésekre igyekszik választ adni nemzetközi és regionális szinten a CRANET globális kutatása, amelyben 38 tagország 5899 válaszadó szervezetének HR felelőse vett részt. Felvillantunk néhány fontos eredményt, a tanulmány többi része pedig letölthető.

hr, nemzetközi kutatás-

A nemzetközi kutatás egyik figyelemreméltó megállapítása, hogy mennyi a HR-esek arányszáma a szervezetekben az alkalmazotti létszámhoz képest. A szakmai köztudatban sokáig élt az a vélekedés, hogy az egy HR-es munkatárs által kiszolgált alkalmazottak – sok szervezeten belüli és kívüli tényező által befolyásoltan változó, ám hüvelykujjszabályként átlagosnak – tekinthető létszáma: 100 fő.  Vagyis 100 munkavállalóra 1 HR-es jut. A mutató e felmérés szerinti globális átlagértéke azonban a sokáig benchmark-ként elfogadott értéknél jóval magasabb: 1,86.

Egy HR-es világátlagban ugyanis nem 100, hanem csak 54 fő teljes munkaidős alkalmazott ügyeit intézi. Európa országaiban ez az átlagérték kissé magasabb, hiszen itt egy HR-es mintegy 65 fő, míg Latin-Amerika CRANET tagországaiban kevesebb, mint 50 munkatárs megszerzésének, megtartásának és hatékony alkalmazásának tennivalóit látja el.

A HR-felelős globálisan a válaszadók 71%-nál tagja a felsővezetői teamnek.

A HR vezetők hazánkban nemcsak a legkisebb, hanem a legnagyobb (1.000 fő feletti létszámú) szervezetek felsővezetésében is alul reprezentáltak.

A globális mintában szereplő szervezetek majdnem 80%-ánál létezik írott üzleti stratégia és több mint 60%-uk írott HR stratégiával is rendelkezik.

A HR kulcsfunkciókban érvényesülő gyakorlatok

A toborzási fázisáról a felmérés alapján megállapítható, hogy a vezetői és a (szak)alkalmazotti pozíciók esetében a világon legszéleskörűbben (a válaszadók 78%-ánál) alkalmazott megoldás a belső toborzási forrás használata. 

Globálisan a vezetők és szakalkalmazottak kiválasztásának legtöbb válaszadó által használt módszere (a páros, illetve a bizottság előtti/ panel) az interjú, valamint a referenciák begyűjtése. 

A személyzetfejlesztés az egyik legfontosabb HR funkcióként elismert terület, 

a válaszadók több, mint fele rendelkezik képzés-fejlesztési stratégiával;

a képzési politika döntései az érintettek – közvetlen vezetők és a HR-részleg szakemberei – jól kiegyensúlyozott együttműködése révén születnek;

a szervezetek mintegy 2/3-a veszi igénybe külső tréning cég szolgáltatásait, miközben csupán 5%-uk szervezi ki teljesen a képzés-fejlesztési tevékenységeket;

A pénzügyi ösztönzés szempontjai és megoldásai a szervezetek HR-stratégiájának kritikus fontossággal bíró, örökzöld elemei. A témakörhöz kapcsolódóan a felmérés csupán három elem kapcsán vizsgálja a szervezeti gyakorlatot. Ezek az alapbér meghatározást befolyásoló döntések helye és az ebben szerepet játszó kollektív alku jellemző szintje, a pénzbeli ösztönzésre használt megoldások alkalmazott formái, valamint a pénzügyi participáció által érintett munkatársak köre. 

A kutatás további megállapításai és módszertani részletei ebben a letölthető dokumentumban olvashatók.

A tanulmány szerzői: Poór József - Jarjabka Ákos  - Balogh Gábor  - Szabó Katalin  - Kőmüves Zsolt  - Szabó-Szentgróti Gábor  - Galambosné Tiszberger Mónika  - Karoliny Mártonné

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X, Y és Z generációs HR szakemberek munkamotivációjának vizsgálata

Mennyiben tér el a különböző generációk motivációja a munkát illetően? Sok kutatás igyekezett erre a kérdésre választ találni, azonban a HR... Teljes cikk

Vezetői kompetenciák vizsgálata

Vajon a sikeres szervezeteket, sikeres vezetők irányítják? Milyen képességekkel, kompetenciákkal kell rendelkeznie egy sikeres vezetőnek? A vezetői... Teljes cikk

Elkészült a tipikus magyar vállalkozó portréja

Rózsaszín öltönyös? Lesötétített autóval jár? Baseballsapkás? Mobilozik? Sok sztereotipikus kép él a magyar vállalkozókról a fejekben. A BGE... Teljes cikk