Cafeteria tervezés - lassan el kell kezdeni
Míg a kisebb cégek megtehetik, hogy megvárják az adótörvény változásokat, a nagyobb szervezeteknél lassan el kell kezdeni a jövő évi cafeteria tervezését. Nagyszámú munkavállaló foglalkoztatása esetén az előkészítés, egyeztetés, jóváhagyás lényegesen hosszabb folyamat, különösen, ha külföldi a tulajdonos vagy nemzetközi cégcsoport része a cég.
Mivel kezdjük?
A pénzügyi keretet a büdzsé meghatározza, azonban a HR-es a gazdasági menedzsment elé vitt néhány jól irányzott ötlettel bővítheti azt. Nézzük át, hogy milyen juttatásokat adott eddig a cég a dolgozóknak, azoknak milyen adóvonzata van? Nemcsak a cafetériában adott juttatások érdekesek, hanem minden béren kívüli. Ahelyett, hogy a költségvetést gyarapítjuk a drága juttatások közterhével, a dolgozóknak adhatnánk magasabb nettó értéket. Meglepő módon a cégek jelentős része nem alkalmazza cafeteria rendszerében az adómentes juttatási lehetőségeket sem. A másik jelenség, amikor teljesen különválasztják a cafeteriát és az egyéb béren kívüli juttatásokat. Ez nem baj, ha azoknak adózási szempontból sincs egymáshoz közük. Ha viszont van, súlyos adóforintokat bukhat a cég az összehangolás hiánya miatt.
Koncepcionális döntéseket kell hozni!
Szabályzat nélkül nincs cafeteria. Mielőtt azonban lázasan nekifognánk a megírásának, vagy lazán átírnánk a dátumot az idei szabályzaton, gondoljuk végig, hogy minden lényeges szempontból megvan-e a döntés, vagy jól működött-e ami eddig volt.
Melyek a legfontosabb kérdések?
Hogyan állapítjuk meg a keretösszegeket?
Bruttó vagy nettó elszámolást alkalmazunk?
Milyen szabályok vonatkoznak a jogosultság keletkezésére, szünetelésére, megszűnésére?
Mely juttatások szerepelnek a választéklistában?
Kik lesznek a juttatásszolgáltatók?
A dolgozók tájékoztatásának módja
A választás adminisztrációjának lebonyolítása
A juttatások kiadásának rendje
Folyamatok időben és térben
Ha a fenti szempontokra megvan az elképzelés, célszerű ellenőrizni a kivitelezési folyamatot. Minden részfeladatra rendelkezünk-e kellő mennyiségű és minőségű erőforrással? Az üzemeltetéshez szükséges információk a kellő helyen és időben rendelkezésre állnak-e? Tudjuk-e biztosítani az érintett szervezeti egységek - HR, pénzügy, bérszámfejtés, könyvelés, stb. - közötti megfelelő adatkapcsolatot, együttműködést?
Az egyik legnagyobb kihívás az időbeli tervezés. Milyen ütemezéssel tudjuk megoldani, hogy egy adott hónapban a jogosultság változások (belépők, kilépők, tartósan távollévők, stb.) és egyéb módosítások kezelését követően elegendő idő maradjon hó végéig a juttatások megrendelésére, kifizetésére és kiosztására. Néhány napos csúszás is komoly problémákat okozhat. Nem csak a munkavállalók elégedetlenségével kell szembenéznie a HR-esnek, hanem adóbevallási bonyodalom is keletkezhet belőle. Ezt elkerülendő már a szabályzatnál érdemes biztonsági tervezésre törekedni, a folyamatokat lemodellezni, nehogy később a saját csapdánkba sétáljunk.
Puskelyné Király Ágnes
okleveles adószakértő
Top Cafeteria Kft.
A pénzügyi keretet a büdzsé meghatározza, azonban a HR-es a gazdasági menedzsment elé vitt néhány jól irányzott ötlettel bővítheti azt. Nézzük át, hogy milyen juttatásokat adott eddig a cég a dolgozóknak, azoknak milyen adóvonzata van? Nemcsak a cafetériában adott juttatások érdekesek, hanem minden béren kívüli. Ahelyett, hogy a költségvetést gyarapítjuk a drága juttatások közterhével, a dolgozóknak adhatnánk magasabb nettó értéket. Meglepő módon a cégek jelentős része nem alkalmazza cafeteria rendszerében az adómentes juttatási lehetőségeket sem. A másik jelenség, amikor teljesen különválasztják a cafeteriát és az egyéb béren kívüli juttatásokat. Ez nem baj, ha azoknak adózási szempontból sincs egymáshoz közük. Ha viszont van, súlyos adóforintokat bukhat a cég az összehangolás hiánya miatt.
Koncepcionális döntéseket kell hozni!
Szabályzat nélkül nincs cafeteria. Mielőtt azonban lázasan nekifognánk a megírásának, vagy lazán átírnánk a dátumot az idei szabályzaton, gondoljuk végig, hogy minden lényeges szempontból megvan-e a döntés, vagy jól működött-e ami eddig volt.
Melyek a legfontosabb kérdések?
Folyamatok időben és térben
Ha a fenti szempontokra megvan az elképzelés, célszerű ellenőrizni a kivitelezési folyamatot. Minden részfeladatra rendelkezünk-e kellő mennyiségű és minőségű erőforrással? Az üzemeltetéshez szükséges információk a kellő helyen és időben rendelkezésre állnak-e? Tudjuk-e biztosítani az érintett szervezeti egységek - HR, pénzügy, bérszámfejtés, könyvelés, stb. - közötti megfelelő adatkapcsolatot, együttműködést?
Az egyik legnagyobb kihívás az időbeli tervezés. Milyen ütemezéssel tudjuk megoldani, hogy egy adott hónapban a jogosultság változások (belépők, kilépők, tartósan távollévők, stb.) és egyéb módosítások kezelését követően elegendő idő maradjon hó végéig a juttatások megrendelésére, kifizetésére és kiosztására. Néhány napos csúszás is komoly problémákat okozhat. Nem csak a munkavállalók elégedetlenségével kell szembenéznie a HR-esnek, hanem adóbevallási bonyodalom is keletkezhet belőle. Ezt elkerülendő már a szabályzatnál érdemes biztonsági tervezésre törekedni, a folyamatokat lemodellezni, nehogy később a saját csapdánkba sétáljunk.
Puskelyné Király Ágnes
okleveles adószakértő
Top Cafeteria Kft.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
További cikkek
Levonás jöhet a SZÉP Kártyákra! - Erre a határidőre érdemes figyelni!
Az új szabályt a munkavállalónak és a munkáltatóknak is figyelembe kell venniük. Teljes cikk
5 milliárd forintnyi alvó pénz van a SZÉP-kártyákon
A megnövekedett költési kedv ellenére hozzávetőlegesen 5 milliárd forintnyi "alvó pénz" ragadt benn a SZÉP-kártya tulajdonosoknál. A kártyákon... Teljes cikk
Melyek a legnagyobb egészségpénztárak?
Három nagy szereplő határozza meg az egészségpénztárak piacát. A tavalyi évben mind taglétszámban, mind vagyonban nőtt a piac. Kik a nagy... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Kiderült, mennyire dolgoznak hatékonyan a magyar fehérgallérosok 1 hónapja
- Jogszabály-módosítással erősíti meg az EU a nem uniós munkavállalók jogait 1 hónapja
- Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz 2 hónapja
- Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső? 2 hónapja
- Levonás jöhet a SZÉP Kártyákra! - Erre a határidőre érdemes figyelni! 2 hónapja
- Megállapodás a Tescónál - ennyivel nőnek a bérek és a cafeteria 4 hónapja
- Juttatási keret 2024-ben 4 hónapja
- OMSZ: nem vezetett eredményre a MOK ügyeleti rendszer miatti "hergelése" 4 hónapja
- Fizetéscsökkentéssel büntethetik a rosszul teljesítő pedagógusokat 5 hónapja
- Ismerd meg a népszerű CRM rendszert! 5 hónapja
- Panasztörvény: saját, egyedi fejlesztésű rendszerrel segíti a kkv-kat a BKIK 5 hónapja