Az otthonosság a kulcs a jövő irodájában - dán életérzés az Andrássy úton
Budapestre hozta 14 országot kiszolgáló regionális központját a tetőtéri ablakokat gyártó, dán központú VELUX. Az Andrássy út 9. alatt alakították ki új főhadiszállásukat a Logmein informatikai cég korábbi állomáshelyén. Hogyan néz ki az új munkavállalói igényekre szabott irodai tér? A megnyitón bejártuk a két szinten elterülő munka- és közösségi tereket. Néhány ötletet is elleshetnek a cégek a hygge-t (meghittség, meleg otthonos hangulat), azaz a dán életérzést visszaadó irodából.
“Az utóbbi másfél évben elterjedt home office alkalmas a fókuszált munkavégzésre, ám kell az iroda is, ezért nyitottunk ebbe az irányba. A biztonságos és otthonos iroda fontos szerepet játszik a közösségépítésben és a vállalati kultúra formálásában, átadásában” - fogalmazott a megnyitón Magyar Miklós regionális HR vezető.
Dúll Andrea környezetpszichológus hozzátette, hogy a 21. századi irodatervezés alapelve, hogy a munkavállaló jól érezze magát a munkahelyén. Ennek jegyében terveztette meg új munkaterét a dán alapítású multinacionális vállalat. Az irodát két szinten összesen 130 munkavállalóra alakították ki, jelenleg 90-en dolgoznak itt. Magyar Miklós elmondta, hogy a kollégák hetente három napot járnak be, két napot home office-ban tölthetnek.
Hasznos a cirkadián megvilágítás
Dúll Andrea megjegyezte, hogy a hagyományos open office (egyterű iroda) problémája, hogy nem ad térkontrollt a használónak. Olyan érzése van a munkavállalónak, hogy itt mindig láthatnak és mindig hallhatnak. Fontos az emberben annak az érzésnek a kialakítása és a feltételek megteremtése, hogy itt magamhoz, a saját igényeimhez tudom alakítani az irodai környezetet - például ergonomikus bútorokkal, terekkel, az érintkezések szabályozásával.
A növények javítják a közérzetet, kisebb beszélgetésekre puffok, balra hátul a brainstorming szoba
Az irodát a dán életérzés, a hygge mentén tervezték. Ezt magyarra nehéz egy szóval pontosan lefordítani. A “meghittség”, a “meleg, otthonos hangulat”, a “pozitív életszemlélet” fogalmakkal lehetne körülírni. Ebben meghatározó tényező a fény és a hőmérséklet. “Sokszor nem is tudatosul bennünk, pedig alapvetően befolyásolja a jólétet, a közérzetet, a rezilienciát és a társas életet” - fogalmazott Dúll Andrea. Az irodában zónánként szabályozható az iroda hőmérséklete, sokat fektettek a friss levegő biztosításába és ahol lehetett, a természetes fényt engedik be a térbe. Külön érdekesség az úgynevezett cirkadián világítás. “Ezzel a technológiával a bioritmushoz igazodik a fényerősség és a színhőmérséklet ott, ahová nem szűrődik be természetes fény. Délelőtt erősebbek és hidegebbek LED-ek színei-fényei, a munkaidő vége felé melegebbek és gyengébbek” - mondta Balogh Barbara regionális marketingvezető.
Lépten-nyomon felbukkannak a cégre jellemző anyagok, értékek. Az irodán Pók Enikő senior belsőépítész vezette körbe az érdeklődőket. A recepciótól indultunk, ahol a falon található fa lécváz anyaga borovi fenyő. Ugyanaz, mint a cég által forgalmazott tetőtéri ablakoké.
A coffee pointnál folytattuk, ahol karos kávégépen mindenki elkészítheti magának a kávéját. Ehhez a cég egy gyorstalpaló barista képzést is adott a dolgozóknak. “Más így kávézni, mint csak egy gombot nyomni” - hallottuk a bemutatón.
Coffee point
A mellette megbújó relax roomban a dolgozók megmozgathatják izmaikat, szundíthatnak egyet ebéd után vagy egy-egy nehezebb feladat előtt.
Pihenő szoba - relax room
Silent roomnak hívják azt a szobát, amelybe nagy koncentrációt igénylő egyéni munkára vonulhatnak félre a kollégák a nyitott térből.
A brainstorming szobát úgy alakították ki, hogy lehessen benne mozogni, puffokra leülni, ez segíti ugyanis elő a kreativitást. A szoba üvegfalú, térd alatt átlátszó, afelett áttetsző az üveg. Így az ott dolgozók nem érzik magukat a közösségtől leválasztva, mégis magukban vannak. Kovács Emese megjegyezte, hogy nagytárgyaló helyett a több és kisebb méretű, illetve rugalmasan alakítható a trend.
Az irodai térben mindenkinek állítható magasságú asztala van és dedikált munkahelye. (A jövőben elképzelhető, hogy ebben is a rugalmasság felé nyitnak például szoftveres alapon asztalfoglalás, ám ez most még nincs napirenden.) Itt akusztikus paravánok is segítik a zaj csökkentését. Nem elég azonban ilyen bútorokat adni, tréninggel meg is kell tanítani a csapatot a használatra.
Állítható magaságú munkaállomások
Az irodai ebédlőt 36 főre tervezték. Így a csapat fele egyszerre tud ebédelni, azaz a 12.00-13.30 közötti idősávban mindenkinek jut hely fél órás ebédidővel számolva. Egy apróság: figyeltek arra is, hogy a leggyakrabban használt eszköz, a mikrohullámú sütő magassága állítható legyen (tehát ne öntse a nyakába a levest egy alacsony munkavállaló)
Íme az ebédlő
Készülőben úgynevezett phone booth-ok, azaz olyan irodai telefonfülkék, amelyekben privát telefonbeszélgetéseket lehet lebonyolítani illetve ez a tér kétszemélyes megbeszélésekre is alkalmas.
Fontos szempont volt a fenntarthatóság: a két szinten összesen 340 növényt helyeztek el, 43 köbméter növényfelületről kapnak a munkavállalók oxigént. A vizet nem műanyagpalackokból vagy ballonból, hanem automatákból öntik ki a dolgozók és ezeket az iroda több pontján helyezték el. Nem új bútorokat gyártattak, hanem a korábbi bérlő Logmein irodaszereit (szék, asztal) vették át. Áramot lehet megtakarítani a külső terekben elhelyezett jelenlétérzékelővel: csak akkor kapcsolódik fel a villany, ha valaki ott tartózkodik.
Egy ilyen iroda még akkor sem olcsóbb egy hagyományossal összevetve, ha nincsenek dedikált munkaállomások. Csupán az arányok tolódtak el az egyéni munkatérről a közösségi terek felé. Ám több kutatás bizonyítja, hogy megéri. A munkavállalók többsége vágyik a társaságra, a személyes találkozásra, a kapcsolódásra, ám szeretné irodán belül megőrizni személyes autonómiáját. Ehhez az otthonos iroda a rugalmasan alakítható terekkel és a részleges home office lehetőségével kiváló kombinációnak tűnik.
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk
A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk
- Hazatérési támogatás, bérkiegészítés, adókedvezmény - így csábítsuk haza a külföldön élő magyarokat 2 hete
- Felvehetem-e titokban az üzleti tárgyaláson elhangzottakat? 3 hete
- Kihirdették, mikor rendezik a Szakma Sztár Fesztivált 3 hete
- Kihirdették Az Év Irodája verseny győzteseit - mutatjuk a legtrendibb munkatereket 1 hónapja
- Mit tud Debrecen? 1 hónapja
- Az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta a Magyar Innovációs Nagydíjat 1 hónapja
- Megérkezett a számlákra a Babakötvény után járó éves állami támogatás 1 hónapja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 2 hónapja
- PREXA 2024: elindult a nevezés 2 hónapja
- NGM-államtitkár: a kormány gyors ütemben, a lehető legtöbb uniós forrást el szeretné juttatni a vállalkozásoknak 2 hónapja
- Lányokra szabott mérnöki pályaorientációs program indul 2 hónapja