Az öngondoskodás lehetőségei - így működnek az önkéntes pénztárak
Egyre elérhetetlenebbnek tűnik a tisztes megélhetést nyújtó állami nyugdíj, ezzel párhuzamosan pedig felértékelődik az öngondoskodás szerepe. Az önkéntes pénztárakkal és a pénztári működés adózási támogatásával a nemzetgazdasági cél éppen az egyéni öngondoskodás növelése, a munkáltatók támogatásával kiegészítve a megtakarítási forrásokat. A pénztáraktól azonban sokan idegenkednek, mert nehezen látják át működésüket.
Az önkéntes pénztárak a rendszerváltozás igen korai és maradandónak bizonyult intézményei: húsz éve, 1993 óta tevékenykedhetnek. Az önkéntes nyugdíjpénztári, illetve egészségpénztári tagok száma mostanra meghaladta az 1-1 millió főt. A pénztárak eltérően működnek, mint a bankok, és miután nem nyereségszerzési céllal gazdálkodnak, a társasági gazdálkodástól is eltérőek a szabályaik.
A pénztárak a tagok részére megtakarításokat, pénzösszegeket gyűjtenek, felelősen kezelik azokat, befektetik, az elért hozammal adómentesen növelik a tagok pénzkereteit, majd az egyes pénztári formák sajátosságainak megfelelően a pénzkereteket "szolgáltatásként" a tagok rendelkezésére bocsájtják, vagy a tagok költéseit pénzügyileg lebonyolítják. A magánszemély konkrét célja egy adott pénztári tagsággal, hogy a családja kiadásait részben ebből finanszírozza, vagy megtakarításokat gyűjtsön. Az egyéni befizetésével az adó visszaigénylése révén többet költhet a pénzügyi ráfordításánál. A munkáltató ezen felül nagyobb összegű nettó juttatást tud adni a pénztárba a munkavállaló részére azonos vállalati költségből, mintha bér formájában kapta volna meg.
Az egyes pénztári formák működésének alapcéljai:
Az önkéntes nyugdíjpénztár hosszú távra gyűjti a tag részére a megtakarításokat. Cél a tag nyugdíjának kiegészítése egy összegű kifizetéssel, vagy részletekben járadék formájában. A kifizetések az alapcéllal összhangban lehetnek adómentesek, vagy adókötelesek. A nyugdíjkorhatár betöltése, a nyugdíjba vonulás után, illetve az öröklés teljes adómentességet élvez.
Az egészségpénztár a tag és a családja részére akár a befizetést követően azonnal elkölthető megtakarítást jelent. A pénzek felhasználhatók széles körben egészségügyi célokra, akár orvosi szolgáltatásokra, akár például gyógyszer, gyógyászati segédeszközökre.
Az önsegélyező pénztár a tag és családja részére elsősorban szociális jellegű és egészségügyi kiadásokat finanszírozhat, egyes szolgáltatásoknál a befizetést követően azonnal, másoknál 180 napos várakozás után.
A nyugdíjpénztár működési vázlata:
Az egészségpénztár (valamint az önsegélyező) pénztár sémája:
Önkéntes pénztárba történő belépéssel a pénztártagok felkészülhetnek az előre várt vagy nem várt eseményekre, legyen szó akár a nyugdíjba vonulásról, egy nagyobb műtétről, fogászati beavatkozásról, vagy iskolakezdésről, gyermekszületésről. Az önkéntes pénztárak segítségével az esemény bekövetkeztekor lesz mihez nyúlni.
Működés
A pénztárakba a magánszemély önként léphet be, munkáltatója nem kötelezheti a belépésre, nem határozhatja meg a pénztárat, a tag helyett sem léphet be pénztárba. Az önkéntes pénztárak tulajdonosai maguk a pénztártagok. Egyidejűleg "ügyfelei" is a pénztáruknak, akiknek egyéni számlát tartanak nyilván a pénztárak, melyen minden pénzmozgást nyilvántartanak.
Pénztártag lehet az a 16. életévét betöltött személy, aki az alapszabály rendelkezéseit magára nézve kötelezőnek ismeri el és tagdíjfizetést vállal. A tagsági viszony, a tagdíjfizetési kötelezettség és a várakozási idő a pénztárhoz benyújtott belépési nyilatkozatnak a pénztár általi elfogadásával kezdődik. A belépési nyilatkozatot a benyújtástól számított 30 napon belül kell a pénztárnak záradékolni.
A pénztártagok (egyéni) és munkáltatóik (munkáltatói hozzájárulás, adomány) befizetései növelik az egyéni számlájuk összegét. A pénzösszegek jogszabály szerint szigorú feltételekkel, ellenőrzött módon kötelezően befektetésre kerülnek: ez az egyik előnye a pénztári formának, mert a vagyongazdálkodással nem kell egyénileg foglakozni. A kollektív befektetések adómentes hozamot termelnek a tagoknak. A pénztárak működtetésében, a döntések meghozatalában a tagoknak meghatározó szerepük van, a pénztárak legfőbb döntéshozó testülete a tagok összességéből álló közgyűlés.
A pénztártagok haláluk esetére haláleseti kedvezményezettet jelölhetnek, ennek hiányában a törvényes öröklés rendje szerinti örökös tekinthető kedvezményezettnek. A pénztári vagyon öröklése adó és illetékmentes.
Az önkéntes pénztárak működését az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény (Öpt.) szabályozza, továbbá az egyes pénztári formákra érvényes kormányrendeletek. A jogszabályok alapján készítik el a pénztárak az alapszabályukat és a szolgáltatási szabályzatukat, a részletesebb pénztári működés szabályozására.
Gazdálkodás
Az önkéntes pénztárak non-profit szervezetek. Nyereségszerző, a pénztári tevékenységet nem szolgáló gazdálkodást nem folytathatnak, a pénztári tevékenységhez kapcsolódó gazdálkodás a PSZÁF engedélyével (kiegészítő vállalkozási tevékenység) történhet.
Amennyiben a működési bevételük a kiadásaiknál magasabbak, azt tartalékként a következő évre viszik át, a többlet bevételt semmilyen jogcímen nem lehet a tagságot szolgáló céloktól elvonni, így osztalékként sem lehet kifizetni. A gazdálkodást, a pénzforgalmat, de a tagok által történő pénzfelhasználást is jogszabályok részletesen előírják, szigorúan ellenőrzik.
A befizetések nem teljes összege használható fel a tag által. A pénztárak sajátságos működése, hogy a befizetett tagdíjakból képezhetnek az alapszabályban előírt normatív módon fedezetet a működésükre és általános pénzügyi (kötelező) likviditási tartalékot. A befizetések döntő része, jellemzően 90 százalékot meghaladó összegek, a tag egyéni számlájára kerülnek, és a tag használhatja fel. A minden tagra és minden befizetésre vonatkozó felosztási szabályoktól eltérni nem lehet. Jogszabály határozza meg a pénztáraknál azt is, hogy a befizetéseknél alkalmazott működési és likviditási levonások mellett milyen konkrét esetekben és milyen mértékű egyéb költség számolható fel a tagoknak.
Az egyéni számlák befektetése révén elért hozam nem vonható el a tagoktól, azokat nem használhatják fel a pénztárak a működésükre.
A pénztárak a tagok részére megtakarításokat, pénzösszegeket gyűjtenek, felelősen kezelik azokat, befektetik, az elért hozammal adómentesen növelik a tagok pénzkereteit, majd az egyes pénztári formák sajátosságainak megfelelően a pénzkereteket "szolgáltatásként" a tagok rendelkezésére bocsájtják, vagy a tagok költéseit pénzügyileg lebonyolítják. A magánszemély konkrét célja egy adott pénztári tagsággal, hogy a családja kiadásait részben ebből finanszírozza, vagy megtakarításokat gyűjtsön. Az egyéni befizetésével az adó visszaigénylése révén többet költhet a pénzügyi ráfordításánál. A munkáltató ezen felül nagyobb összegű nettó juttatást tud adni a pénztárba a munkavállaló részére azonos vállalati költségből, mintha bér formájában kapta volna meg.
Az egyes pénztári formák működésének alapcéljai:
A nyugdíjpénztár működési vázlata:
Az egészségpénztár (valamint az önsegélyező) pénztár sémája:
Önkéntes pénztárba történő belépéssel a pénztártagok felkészülhetnek az előre várt vagy nem várt eseményekre, legyen szó akár a nyugdíjba vonulásról, egy nagyobb műtétről, fogászati beavatkozásról, vagy iskolakezdésről, gyermekszületésről. Az önkéntes pénztárak segítségével az esemény bekövetkeztekor lesz mihez nyúlni.
Működés
A pénztárakba a magánszemély önként léphet be, munkáltatója nem kötelezheti a belépésre, nem határozhatja meg a pénztárat, a tag helyett sem léphet be pénztárba. Az önkéntes pénztárak tulajdonosai maguk a pénztártagok. Egyidejűleg "ügyfelei" is a pénztáruknak, akiknek egyéni számlát tartanak nyilván a pénztárak, melyen minden pénzmozgást nyilvántartanak.
Pénztártag lehet az a 16. életévét betöltött személy, aki az alapszabály rendelkezéseit magára nézve kötelezőnek ismeri el és tagdíjfizetést vállal. A tagsági viszony, a tagdíjfizetési kötelezettség és a várakozási idő a pénztárhoz benyújtott belépési nyilatkozatnak a pénztár általi elfogadásával kezdődik. A belépési nyilatkozatot a benyújtástól számított 30 napon belül kell a pénztárnak záradékolni.
A pénztártagok (egyéni) és munkáltatóik (munkáltatói hozzájárulás, adomány) befizetései növelik az egyéni számlájuk összegét. A pénzösszegek jogszabály szerint szigorú feltételekkel, ellenőrzött módon kötelezően befektetésre kerülnek: ez az egyik előnye a pénztári formának, mert a vagyongazdálkodással nem kell egyénileg foglakozni. A kollektív befektetések adómentes hozamot termelnek a tagoknak. A pénztárak működtetésében, a döntések meghozatalában a tagoknak meghatározó szerepük van, a pénztárak legfőbb döntéshozó testülete a tagok összességéből álló közgyűlés.
A pénztártagok haláluk esetére haláleseti kedvezményezettet jelölhetnek, ennek hiányában a törvényes öröklés rendje szerinti örökös tekinthető kedvezményezettnek. A pénztári vagyon öröklése adó és illetékmentes.
Az önkéntes pénztárak működését az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény (Öpt.) szabályozza, továbbá az egyes pénztári formákra érvényes kormányrendeletek. A jogszabályok alapján készítik el a pénztárak az alapszabályukat és a szolgáltatási szabályzatukat, a részletesebb pénztári működés szabályozására.
Gazdálkodás
Az önkéntes pénztárak non-profit szervezetek. Nyereségszerző, a pénztári tevékenységet nem szolgáló gazdálkodást nem folytathatnak, a pénztári tevékenységhez kapcsolódó gazdálkodás a PSZÁF engedélyével (kiegészítő vállalkozási tevékenység) történhet.
Amennyiben a működési bevételük a kiadásaiknál magasabbak, azt tartalékként a következő évre viszik át, a többlet bevételt semmilyen jogcímen nem lehet a tagságot szolgáló céloktól elvonni, így osztalékként sem lehet kifizetni. A gazdálkodást, a pénzforgalmat, de a tagok által történő pénzfelhasználást is jogszabályok részletesen előírják, szigorúan ellenőrzik.
A befizetések nem teljes összege használható fel a tag által. A pénztárak sajátságos működése, hogy a befizetett tagdíjakból képezhetnek az alapszabályban előírt normatív módon fedezetet a működésükre és általános pénzügyi (kötelező) likviditási tartalékot. A befizetések döntő része, jellemzően 90 százalékot meghaladó összegek, a tag egyéni számlájára kerülnek, és a tag használhatja fel. A minden tagra és minden befizetésre vonatkozó felosztási szabályoktól eltérni nem lehet. Jogszabály határozza meg a pénztáraknál azt is, hogy a befizetéseknél alkalmazott működési és likviditási levonások mellett milyen konkrét esetekben és milyen mértékű egyéb költség számolható fel a tagoknak.
Az egyéni számlák befektetése révén elért hozam nem vonható el a tagoktól, azokat nem használhatják fel a pénztárak a működésükre.
MKB Pénztárak:
MKB Nyugdíjpénztár www.mkbnyp.hu, MKB Egészségpénztár www.mkbep.hu, MKB Önsegélyező Pénztár www.mkbosp.hu,
MKB Nyugdíjpénztár www.mkbnyp.hu, MKB Egészségpénztár www.mkbep.hu, MKB Önsegélyező Pénztár www.mkbosp.hu,
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
További cikkek
Levonás jöhet a SZÉP Kártyákra! - Erre a határidőre érdemes figyelni!
Az új szabályt a munkavállalónak és a munkáltatóknak is figyelembe kell venniük. Teljes cikk
5 milliárd forintnyi alvó pénz van a SZÉP-kártyákon
A megnövekedett költési kedv ellenére hozzávetőlegesen 5 milliárd forintnyi "alvó pénz" ragadt benn a SZÉP-kártya tulajdonosoknál. A kártyákon... Teljes cikk
Melyek a legnagyobb egészségpénztárak?
Három nagy szereplő határozza meg az egészségpénztárak piacát. A tavalyi évben mind taglétszámban, mind vagyonban nőtt a piac. Kik a nagy... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- A SZÉP Kártya márciusban is népszerű fizetőeszköz volt 4 hete
- A 75 az új 65? - Egyre kevésbé reális, hogy valaki a hatvanas éveiben nyugdíjba vonuljon 4 hete
- "Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek? 2 hónapja
- Temetési segély 2 hónapja
- Megelőzhető, szűrhető, mégis többezer magyar belehal évente - sokat tehet a munkáltató is 2 hónapja
- Példa: 25 éves férfi, 11 ezer forint havi befizetés - 100 ezer forinttal több nyugdíj 2 hónapja
- Óriási szakadék tátong a nyugdíjas álmok és a reális kilátások között 2 hónapja
- Csak a dolgozók fele tesz félre váratlan egészségügyi kiadásokra 2 hónapja
- Kiugró hozamot értek el a nyugdíjpénztárak tavaly 2 hónapja
- Levonás jöhet a SZÉP Kártyákra! - Erre a határidőre érdemes figyelni! 2 hónapja
- Melyek a legnagyobb egészségpénztárak? 3 hónapja