kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 8 éve

Az emberi nyelvet panaszkodásra találták ki, de egy kedves bulldog eltérít ettől

Mi jobb? és milyen lesz, amikor még jobb lesz? – erre koncentrál a megoldásközpontú brief coaching. Azaz egy egészen másfajta beszélgetésre hívja az ügyfeleket, leterel a szokásos, panasszal teli útról. A rövid coaching irányzata úgy született, hogy Amerikában egy családtámogató központban Steve de Shazer terapeutakánt dolgozott, ám munkája során soha nem lehetett biztos abban, hogy a hozzá betérő/irányított családok eljönnek-e a következő megbeszélt időpontban is. Ezért olyan módszert kellett kidolgoznia, amivel egyetlen óra alatt segíteni tud az embereknek. Így született meg a brief coaching egyszerű és lemeztelenített kérdéssora. Hiszen a coachingülés a káoszelmélet pillangója: megrezeg a szárnya, és nem lehet tudni mi történik egy-egy ülés után – még akkor is, ha láthatóan semmi nem történt a beszélgetés során, ami a megoldás felé vinne. Az ontológiai coaching után a megoldásközontú brief coachinggal ismerkedtem meg Tegyi Enikő jóvoltából, aki magát a teljes workshopot briefesen építette fel, hiszen azzal kezdtünk, hogy mi a legszebb reményünk ettől a képzéstől?

A módszer alapja, hogy a coachnak nem kell ismernie a problémát – anélkül is tud segíteni, hogy együtt ülne ügyfelével a pocsolyában és hatalmas empátiával simogatná a fejét. A brief coaching egy beszélgetésvezetési rendszer, melyben a jövőben elérendő célra és az ehhez már meglévő erőforrásokra koncentrál a coach és a coachee. A ’mi a baj’ kérdést el is lehet felejteni – az remek megoldás, ha együtt akarunk egyre mélyebbre süllyedni a bánatban, de ha ki akarjuk onnan támogatni az ügyfelet/barátok/családtagot, akkor ezt a kérdést nem szabad feltenni. Az előttünk tornyosuló akadályt nem kell megmászni – egyszerűen elég elképzelni, hogy milyen lenne, ha már megmásztuk volna.

Enikőből sugárzott minden, ami brief: a pozitivizmus, a múlton való nem rágódás, a jövőbetekintés. Történt, hogy az első napon véletlenül a második nap feladataival, kérdéssorával érkezett hozzánk: ám ezen nem állt neki szorongani és aggódni, nem próbálta valahogy megszerezni az első kérdéssort, hanem őszintén elénk tárta a helyzetet, és elmondta, hogy most - fordítottan fogunk dolgozni. Kiderült, így is működik, sőt felmerült, hogy ennek hatására a következő képzések már más tematikával fognak dolgozni.

A képzés közepén megkérdeztük Enikőt, hogy hol vannak a korábbi flipchartok a falról. „Az 58-as buszon maradtak” – csak így lazán. Ez van, így kell megoldani, majd megrajzolja őket újra. Ez a szemlélet, a helyzetek elfogadása, a nem mindenben üres pohár látása is része a briefnek – oké, történt valami, de tényleg érdemes kiborulni, a nullás szinten érzem magam? Ha az ember képes akár saját magának skálázni, felmérni, hogy miben áll a nullás szinten felül, akkor ebből máris erőt nyer.

A brief coaching lépései:

1. Coaching megállapodás: ekkor mondja el az ügyfél, hogy mit szeretne elérni, mit vár a coaching üléstől.

2. A megcélzott jövő: a csodakérdés helye, azaz képzeljük el azt a jövőt, melyben a kitűzött cél valóra vált. Mi lesz másként? A kiindulópont az, hogy az ügyfél tudja, hogy mit akar és képes is ezt elérni. A cél kimondása után nem a megoldás eléréséig előttünk tornyosuló hegyre fókuszáltat a coach, hanem összegyűjteti mindazt, ami erőforrás rendelkezésre áll a cél eléréséhez.

3. Volt-e előjele a csodának? Azaz valami apróság megvalósult-e már korábban a csodából?

4. Erőforrások: a skálázás megmutatja, hogy az elérendő cél, a csoda tekintetében nem a nullán állunk – a coach elmondatja, hogy mi van abban az 1-es, 2-es, 3-as szintben – azaz mit értünk már el eddig. A kimondott erőforrásokat visszatükrözve a coachee felé, akár rá is döbbenhet az ügyfél arra, hogy az elérhetetlen cél kapcsán mennyi mindent elért már.

5. Kis lépések előre: miből fogja az ügyfél észrevenni, hogy még egyet lépett a cél felé? És mások miből veszik észre?

6. Lezárás: mennyire volt hasznos a beszélgetés?

A megoldásközpontú beszélgetés vezetéséhez sokféle eszközt használhat a coach. Ezek közül néhány:

- olyan kérdések feltevése, melyekre igennel kell válaszolni (és nem ’igen, de’-vel)
- a coach nem értelmez, csak keretez, nem tud semmit jobban az ügyfélnél
- ha mégis megindul a panaszáradat, a coach a ’Mit szeretnél ehelyett?’ kérdéssel elvághatja azt és máris pozitív irányba terelte a párbeszédet. A megoldásközpontú beszélgetés arra fókuszál, ami megy az embereknek, ami nem működik, azt nem erőlteti, ami működik, abból pedig többet csináltat.
- ragaszkodik ahhoz, hogy valami működik, valami kicsi apró dolog – ez lehet, hogy csak huszadik ’és még’ kérdés után jön elő válaszként, de a bulldog-üzemmódba kapcsolt coach ki tudja húzni a minimális eredményt is a másik félből.
- visszatükrözés: az ügyfél szavainak visszamondása felerősíti benne, hogy mit is mondott, súlyt ad annak, amit kiejtett a száján.


A brief coaching előhozza mindazt, ami bennünk van – akár 1 óra alatt rájöhetünk, hogy a cél, a ’csoda’ nincs is elérhetetlen messzeségben. Saját erőforrásaink felismerése és tudatosítása – nekem ez a brief, ezt kaptam Enikőtől a jól felépített, tartalmas képzés során.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk