kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Aki kérdez: Von Bartheldné Ábri Judit

HR Szubjektív rovatunkban Von Bartheldné Ábri Judit PCC, az ICF akkreditált executive coacha, aCoaching Határok Nélkül (CHN) program igazgatója kérdez, miután Verő Barbara, a Nestlé HR-vezetője kérdésére válaszolt.

– Milyen jövőt jósol a coachingnak és a belső coach képzéseknek?

Von Bartheldné Ábri Judit
– A coaching a világon az IT szektor után a második legdinamikusabban fejlődő iparág, – csak az USA-ban több mint 10 milliárd dollárt költöttek rá 2013-ban – ebből kifolyólag nagy jövőt jósolok neki. Ez a növekedés abból adódik, hogy egyfelől folyamatosan nő az igény a személyre szabott fejlesztések iránt, másfelől pedig, hogy mindenki egyre tudatosabban szeretné megélni élete napjait a saját boldogsága és az egyéni boldogulása érdekében.

Mindenki egyéniség, egyéni problémákkal és következtetésképen testreszabott megoldást keres. A coaching pont ezt nyúltja.

A coaching keretében, és a coach személyében az egyén személyi edzőt kap munkahelyi vagy magánéletbeli elakadásához.

A coaching terjedésének most még anyagi korlátai – az ismereti hiányosságokon túl – is vannak és a belső/szervezeti coachok kiválasztása és képzése pont ezeket az anyagi korlátokat tünteti el. Ahogy a személyre szabott fejlesztési igény egyre mélyebbre megy le a szervezetben, azaz ma már nem csak a legfelső vezetés privilégiuma, úgy szükség lesz belső coachokra, akik havi fizetésért, ha kell napi több órában és nem óradíj formájában, nem eseti alapon látják el a vezetők támogatását és fejlesztését. Konkrét üzleti célok gyorsabb elérése és emberek közötti együttműködésen alapuló (interperszonális) feladatok hatékonyabb elvégzése coaching támogatással biztosabban megy. Csak meg kell határozni, hogy melyek azok a vezetői kihívások, amelyekhez az adott szervezet a vezetőnek belső coach támogatást nyújt, annak érdekében, hogy a vezető eredményesebb legyen, és indulhat a belső coaching.

És persze a vezetői teljesítményjavulás az egész vállalat eredményére pozitívan hat. Ezt tudja a coaching, ezért érdemes vállalati coaching kultúra meghonosításában gondolkodni.

Egyre több cégnél képeznek belső coachokat a fenti célok mentén, ami hosszú távon a coachingot egyre több középvezetőnek teszi elérhetővé. A vállalat számára is anyagilag előnyösebb ez a megoldás, mint középvezetők számára külső coachokat behívni egy-egy fejlesztésre. A belső coachok a vállalati kultúra és értékrend ismeretével nagy valószínűséggel hamarabb tudnak eredményt elérni a coach munkájuk során. Vannak itt azért buktatói is a belső coach létnek, de ezeket professzionális felkészítéssel és rendszeres szupervízióval ki lehet küszöbölni.

A Nestlénél most ősszel indul a 3. belső coachképzési program és el lehet mondani, hogy nagy az érdeklődés a képzés iránt. Már hagyománya van a Nestlénél a coachingnak. Mindig nagy örömmel olvasom a jelentkezők motivációs levelét és kellemes meglepetés számomra, hogy hány embert érdekel a coaching és szeretné magát a fő szakmája mellett még ebbe az irányba is képezni, képeztetni.

És, ha valaki „csak” ügyfélként érdeklődik a coaching iránt, akkor itt nyílt levelemben megosztom, hogy miért is gondolom, hogy a coaching még sokáig népszerű fejlesztési eszköz marad.


Minek tulajdonítható a coaching elterjedése?



A coaching, egy támogató, fejlesztő szakma, ami a 80-as években indult el. Népszerűségét talán pont a mai túlhajszolt, pergő, stresszel teli, individualista világnak köszönheti, ahol az ember, az üzletember, a vezető nagyon is egyedül kényszerül boldogulni, döntéseket hozni és legtöbbször nincs kivel megbeszélnie dilemmáit, nincs mellette az a szakember, aki megértően meghallgatja, kérdéseivel elgondolkodtatja, és egyidejűleg kihívásokat is mer vele szemben támasztani, ha éppen arra van szükség.

Itt lép be a coach.


Ki az a coach?



A coach, más szóval magyarra lefordítva üzleti edző, az aki segít meghozni a szükséges döntéseket, kimozdít, ha kell a kényelmes posványból és segít változtatni és változni, ha éppen az kell a túléléshez. Szavaival simogat és nógat, de sosem mondja meg, hogy mit tegyél, csak kérdéseivel rábír az önálló gondolkodásra, visszajelzéseivel, sokszor könyörtelen tükör tartásával rá kényszerít az önismeretre, és ez által alakít, formál és terelget a saját magad által választott úton. Mert mindvégig Te döntesz tisztelt ügyfél hisz az a Te dilemmád, munkád, vállalkozásod, a Te életed, amiről szó van.

A coach csak egy csendes társ, vagy van, hogy néha már túl hangos is, amikor könyörtelenül és folyamatosan csak kérdez és kérdéseivel olyan dolgokra tapint rá, amikkel már van, hogy hónapok óta hiába küzdesz, vagy akár évek óta nem nézel szembe, és a coach nem hagy békén addig, amíg nem birkózol meg velük. Hisz mindenkinek fáj szembe nézni, sokszor szinte már a fizikai fajdalom küszöbét súrolja…., de egyedül még sem megy, ezért kell a coach, a coaching folyamat, az a beszélgetés sorozat, ami hónapokig is eltarthat. De aztán annál nagyobb érdem, amikor jön a megérdemelt eredmény, amikor leküzdöd, mert hisz megküzdtél mind azzal, ami ahhoz kell, hogy tovább lépj, hogy fejlődj, hogy önismeretben gazdagodj, hogy csak egyszerűen sikeresebb légy.

Ilyen a coaching, így működik ez a szakma és a folyamat, és kívánom, hogy próbálják ki minél többen, mert így marad velünk a coaching még nagyon sokáig!

KÉRDÉS:

Kérdésem Gál Csillához, a Kirchhoff Hungária Kft. HR-menedzseréhez:
Mik a vezetőfejlesztés legfontosabb szempontjai a Kirchhoff-nál?
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában?

HR Szubjektív rovatunkban Marázi Judit HR szakértő és szervezetfejlesztési tanácsadó kérdez, miután válaszolt Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global... Teljes cikk

Milyen kihívást jelent a globális folyamatfejlesztés? - aki válaszol Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je

HR Szubjektív rovatunkban Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je kérdez, miután válaszolt Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial... Teljes cikk

Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk