kapubanner for mobile
Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 6 éve

A technológia csak az első lépés a hatékony távmunkához



A technológiai fejlődéssel elterjedő rugalmas munkavégzés egyre inkább nyomást tesz a vállalatokra, hogy sokkal vonzóbb lehetőségeket kínáljanak fel a munkavállalóknak a nyolc órás irodai munkánál. A rugalmasságot biztosító foglalkoztatási formák főként a korszerű, kooperatív kultúrával rendelkező, nyugati típusú vállalatoknál népszerűek. Egyre elterjedtebbé válik például a projekt alapú munkavégzés (főként fejlesztői, programozói, tesztmérnöki munkakörökben), amely határozott ideig, az adott projekt befejezéséig tart, gyakran határokon átnyúló, táv-együttműködési (telecooperation) formában. Itthonról már számos cégnél dolgozhatnak az informatikusok külföldre, például a Deloitte, az Evosoft, Tigra, Betsson Group is kínál határon túli kihívásokat itthoni irodákban. A távmunka jó lehetőség, ám ha a bevezetése nincs kellően megtervezve, akkor adódhatnak nehézségek is: a Yahoonál és a HP-nál például azért szüntették meg, mert a távmunkában dolgozók sok esetben be sem jelentkeztek a céges belső hálózatba, így a teljesítményük megkérdőjelezhetővé vált, de a Bank of America-nál és a Redditnél is korlátozták ezt a lehetőséget, mert gyengültek az távmunkában dolgozók eredményei.

Kápolnás Vera, az Office@Home tanácsadó cég alapító tanácsadója, trénere szerint is kulcsfontosságú minden távmunkát fontolgató cég számára, hogy a home office-ban dolgozó csapatok és menedzsereik felkészültek legyenek erre a speciális helyzetre. „Tapasztalatunk szerint a cégek nagy része az otthoni munka bevezetésének feltételét elsősorban a megfelelő számítástechnikai eszközök rendelkezésre állásában látja” - mondta Kápolnás Vera. „Ez a szempont nyilván elengedhetetlen a távmunka bevezetéséhez, de a hatékony otthoni munkavégzés feltételei az eszközökön messze túlmutatnak. A home office bevezetését olyan csapat számára javasoljuk, amelynek a vezetője hagyományos irodai környezetben már bizonyította rátermettségét, és megfelelően fel lett készítve a home office speciális körülményeire. A távmunka esetében a vezetői készségek hatványozott jelentőséggel bírnak, mert a személyes jelenlét hiánya nehezítheti a kommunikációt, a csapatmunkát, az ellenőrzést, a teljesítményértékelést és a motivációt.”

Kápolnás Vera szerint a vezetői készségek és a csapat tagjainak olyan személyes kvalitásai mellett, mint például a nagyfokú önállóság, a hatékony időbeosztás, a magas szintű kommunikációs képesség és a motiváltság, a cég működési folyamatait is alkalmassá kell tenni a távmunkában történő munkavégzésre. „A hatékonyság fenntartása vagy javítása érdekében elengedhetetlen a rendszeres kommunikáció a csapat tagjai között. A hagyományosnál sűrűbbek a vezető és beosztott közötti egyéni megbeszélések, de a jól kialakított folyamatok segítségével ezek gazdaságosabbak, rövidebbek, egyszóval hatékonyabbak, mint irodai környezetben. A feladatok megosztásához és a készültségi szintjük nyomon követéséhez számos projekt menedzsment eszköz áll rendelkezésre, érdemes szakértők bevonásával ezek közül a cég működéséhez legalkalmasabbat bevezetni - tanácsolta. „A működési folyamatok kialakítása mellett elengedhetetlen a home office vállalati és jogi szabályozása és annak egyértelmű kommunikációja. Ha ezekre is megfelelő figyelmet fordítunk, a home office nem rossz tapasztalatokat adó nyűg, hanem idő- és költséghatékony megoldás lesz, munkaadó és munkavállaló kölcsönös megelégedésére” - mondta a szakember.

Fotó: Pixabay
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A tehetség nem helyhez kötött - így működik a Crossover távmunka platform
2. oldal - A technológia csak az első lépés a hatékony távmunkához
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Toborzási előny, ha egy cég home office-t tud ajánlani

Milyen kihívások állnak a HR-szakma és a toborzás előtt? Különleges gondolkodás kell-e a Z generációhoz? Jó-e a női vezetői kvóta a cégeknél?... Teljes cikk

Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk