A nyelvi coach támogatást ad a nyelvtanulásban és a munkában is
Kinek érdemes a nyelvi coaching módszerével idegen nyelvet tanulni (és kinek nem)? 3 3 alaphelyzet, amelyben hasznos lehet a nyelvi coach segítsége, és ahol nem. Szepessy Deborah nyelvi coach szerint a módszer sikere több tényezőn múlik, és nem mindenkinél működik.
A coaching módszere a nyelvtanításban még kevésbé elterjedt Magyarországon, hatásossága viszont sok helyzetben sokszorosa a hagyományos frontális nyelvtanításnak. Szepessy Deborah nyelvi coach szerint viszont a módszer sikere több tényezőn múlik, és nem mindenkinél működik. 3 pro és 3 kontra érv a nyelvi coaching mellett.
1+
Akinek segítségre van szüksége a konkrét célok kitűzésében és azok megvalósításában
Egy coach mindig abban segít, hogy eszközöket ad a coachee (az általa coacholt személy, az ügyfele) kezébe az előrejutáshoz. A nyelvtanulás esetében ez így valósulhat meg:
- Feltérképezi és megérti a coachee elérni kívánt céljait, igényeit, helyzetét, elkötelezettségét, idejét vagy határidőket
- Segít a coachee-nak a saját kapacitása, képességei és célkitűzései pontos megítélésében
- Egyedi stratégiát és lépéseket dolgoz ki a célok megvalósítására, a felmért alaphelyzet függvényében
- A haladástól és igényektől függően újraértékeli a célokat, új célokat tűz ki, és folyamatosan segít ezek elérésében.
Nagyon fontos, hogy bár egy coach szerepe lényegesen hangsúlyosabb a személyes motivációban, mint egy tanáré, nem veszi le a felelősséget a nyelvtanuló válláról. A sikert nem ő fogja garantálni. Éppenhogy abban játszik szerepet, hogy legyen valaki, aki emlékezteti a tanulót arra, hogy lehetőleg mindent megtegyen a kitűzött céljai eléréséért és a vállalt feladatok elvégzéséért. Mindent megtesz azért, hogy ebben segítse őt, és minden eszközt meg is ad hozzá.
2+
Aki egy konkrét cél érdekében szeretné megtanulni a nyelvet, aminek hatékonyabb eléréséhez nem csak nyelvi, hanem HR/pszichológiai szakmai segítség is jól jönne
Bár sokan várnák egy nyelvtanártól a tökéletes állásinterjúra vagy prezentációra való felkészítést, ez az elvárás nem reális. Szakmai segítséget és stresszkezelési technikákat a nyelvi felkészítésen felül egy coaching szemléletű nyelvtanár vagy nyelvi coach tud nyújtani. Amikor különösen hasznos lehet az együttműködés:
- Szakmai prezentáció készítése, előadása idegen nyelven
- Idegen nyelvi környezetben élő gyerekek nyelvi felkészítésén felül segítség a beilleszkedésben, traumafeldolgozásban, integrációban
- Állásinterjúra, ösztöndíjra, felvételire történő felkészítés
- Megbeszélésekre, tárgyalásokra való felkészítés, hiteles anyanyelvi fordulatokkal, tárgyalási technikákkal
A fenti helyzetekben közös, hogy a motiváció és felelősségérzet a nyelvtanuló/coachee részéről adott, mint ahogy a határidő is. A nyelvi coach tapasztalata és módszerei pedig abban segítenek, hogy az adott határidőn belül valósítsák meg közösen a terveket.
3+
Aki nyelvtanárként szeretné továbbfejleszteni a tanítási módszertant és technikákat
Attól még, hogy valaki anyanyelvi szinten beszél egy nyelvet, még nem biztos, hogy tanítani is tudja, és sajnos az sem biztos, hogy a tanárképzés megfelelően felkészít a modern tanítási technikákra. Az alábbi készségek elsajátításában még a legképzettebb nyelvtanároknak is jól jöhet egy rövid szakmai továbbképzés, a sikeres nyelvtanításért:
- Magántanítás jellegzetességei a tantermi, csoportos oktatáshoz képest
- Online tanítás sajátosságai, felkészülés, magánszféra, mi tartozik az óra kereteibe és mi nem?
- Szociális, pszichológiai készségek továbbfejlesztése - az egyéni tanulói igények és helyzetek hatékony kezelésére
1-
Aki kizárólag a nyelvi coachtól várja a motivációt a nyelvtanulásra
Ennek több fokozata van, kezdve onnan, hogy valaki egyáltalán nem is akar nyelvet tanulni, odáig, hogy lustaság, időhiány stb. miatt a nyelvi coachtól várja azt, hogy “elrugdossa” valameddig. Az 1. "Pro" érv alapvetése is az, hogy az elköteleződés először a tanuló oldalán kell, hogy meglegyen.
Egy nyelvórán teljesen gyakori és szinte elfogadott jelenség, hogy valaki bejár a nyelvórákra (miután fizetett érte!), és ezzel le is tudja a saját vállalásait, ezen felül nem áldoz időt és energiát a saját nyelvi fejlődésére. Egy coachingfolyamat esetében ez a hozzáállás nem működik.
2-
Ha nincs meg a kölcsönös bizalom és összhang a tanulási folyamat során
Egy személyes, egyenrangú munkakapcsolat esetében teljesen természetes, ha a diák és/vagy a tanár úgy érzi, hogy nem tudnak együtt dolgozni - személyiségbeli különbségek miatt, szubjektív szempontok alapján. A nyelvtanulónak körültekintően kell kiválasztania a tanárt, a saját világosan megfogalmazott preferenciái és szempontjai alapján.
Ugyanígy a coach/tanár is érezheti úgy, hogy nem tud 100%-os teljesítményt nyújtani, mert a munkafolyamat nem kielégítő számára - nem feltétlenül a coachee miatt, egyszerűen csak nem tudnak közösen dolgozni. Ezt minél előbb jelezni kell, és harag nélkül továbblépni.
3-
Aki még csak körülbelül sem tudja megfogalmazni, hol akadt el a nyelvtanulásban, vagy nagy vonalakban mik a céljai
Ez összefügg a az 1-2. "Pro" és 1. "Kontra" érvekkel. Aki viszont már elindult egy úton, annak nagy segítséget jelenthet egy nyelvi coach. A célok, irányok és blokkoló tényezők közös megfogalmazása után, egy közösen kidolgozott és elfogadott stratégia mentén érdemes megkezdeni a fejlesztést.
A tanárnak is fel kell ismernie, ha eljutottak egy olyan pontra a diákkal, ahonnan már nem tudja őt tovább segíteni, vagy más jellegű segítségre lenne szüksége. Ilyenkor, a személyes érdekeket félretéve, új utakat, módszereket kellene ajánlania a nyelvtanulónak a továbblépéshez.
Fotó: szepessydeborah.com
1+
Akinek segítségre van szüksége a konkrét célok kitűzésében és azok megvalósításában
Egy coach mindig abban segít, hogy eszközöket ad a coachee (az általa coacholt személy, az ügyfele) kezébe az előrejutáshoz. A nyelvtanulás esetében ez így valósulhat meg:
- Feltérképezi és megérti a coachee elérni kívánt céljait, igényeit, helyzetét, elkötelezettségét, idejét vagy határidőket
- Segít a coachee-nak a saját kapacitása, képességei és célkitűzései pontos megítélésében
- Egyedi stratégiát és lépéseket dolgoz ki a célok megvalósítására, a felmért alaphelyzet függvényében
- A haladástól és igényektől függően újraértékeli a célokat, új célokat tűz ki, és folyamatosan segít ezek elérésében.
Nagyon fontos, hogy bár egy coach szerepe lényegesen hangsúlyosabb a személyes motivációban, mint egy tanáré, nem veszi le a felelősséget a nyelvtanuló válláról. A sikert nem ő fogja garantálni. Éppenhogy abban játszik szerepet, hogy legyen valaki, aki emlékezteti a tanulót arra, hogy lehetőleg mindent megtegyen a kitűzött céljai eléréséért és a vállalt feladatok elvégzéséért. Mindent megtesz azért, hogy ebben segítse őt, és minden eszközt meg is ad hozzá.
Több, mint 100 munkaügyi iratminta és szabályzat a HR Portaltól. Előfizetőinknek küldjük a munkajogász által rendszeresen frissített módosításokat is.
2+
Aki egy konkrét cél érdekében szeretné megtanulni a nyelvet, aminek hatékonyabb eléréséhez nem csak nyelvi, hanem HR/pszichológiai szakmai segítség is jól jönne
Bár sokan várnák egy nyelvtanártól a tökéletes állásinterjúra vagy prezentációra való felkészítést, ez az elvárás nem reális. Szakmai segítséget és stresszkezelési technikákat a nyelvi felkészítésen felül egy coaching szemléletű nyelvtanár vagy nyelvi coach tud nyújtani. Amikor különösen hasznos lehet az együttműködés:
- Szakmai prezentáció készítése, előadása idegen nyelven
- Idegen nyelvi környezetben élő gyerekek nyelvi felkészítésén felül segítség a beilleszkedésben, traumafeldolgozásban, integrációban
- Állásinterjúra, ösztöndíjra, felvételire történő felkészítés
- Megbeszélésekre, tárgyalásokra való felkészítés, hiteles anyanyelvi fordulatokkal, tárgyalási technikákkal
A fenti helyzetekben közös, hogy a motiváció és felelősségérzet a nyelvtanuló/coachee részéről adott, mint ahogy a határidő is. A nyelvi coach tapasztalata és módszerei pedig abban segítenek, hogy az adott határidőn belül valósítsák meg közösen a terveket.
3+
Aki nyelvtanárként szeretné továbbfejleszteni a tanítási módszertant és technikákat
Attól még, hogy valaki anyanyelvi szinten beszél egy nyelvet, még nem biztos, hogy tanítani is tudja, és sajnos az sem biztos, hogy a tanárképzés megfelelően felkészít a modern tanítási technikákra. Az alábbi készségek elsajátításában még a legképzettebb nyelvtanároknak is jól jöhet egy rövid szakmai továbbképzés, a sikeres nyelvtanításért:
- Magántanítás jellegzetességei a tantermi, csoportos oktatáshoz képest
- Online tanítás sajátosságai, felkészülés, magánszféra, mi tartozik az óra kereteibe és mi nem?
- Szociális, pszichológiai készségek továbbfejlesztése - az egyéni tanulói igények és helyzetek hatékony kezelésére
1-
Aki kizárólag a nyelvi coachtól várja a motivációt a nyelvtanulásra
Ennek több fokozata van, kezdve onnan, hogy valaki egyáltalán nem is akar nyelvet tanulni, odáig, hogy lustaság, időhiány stb. miatt a nyelvi coachtól várja azt, hogy “elrugdossa” valameddig. Az 1. "Pro" érv alapvetése is az, hogy az elköteleződés először a tanuló oldalán kell, hogy meglegyen.
Egy nyelvórán teljesen gyakori és szinte elfogadott jelenség, hogy valaki bejár a nyelvórákra (miután fizetett érte!), és ezzel le is tudja a saját vállalásait, ezen felül nem áldoz időt és energiát a saját nyelvi fejlődésére. Egy coachingfolyamat esetében ez a hozzáállás nem működik.
2-
Ha nincs meg a kölcsönös bizalom és összhang a tanulási folyamat során
Egy személyes, egyenrangú munkakapcsolat esetében teljesen természetes, ha a diák és/vagy a tanár úgy érzi, hogy nem tudnak együtt dolgozni - személyiségbeli különbségek miatt, szubjektív szempontok alapján. A nyelvtanulónak körültekintően kell kiválasztania a tanárt, a saját világosan megfogalmazott preferenciái és szempontjai alapján.
Ugyanígy a coach/tanár is érezheti úgy, hogy nem tud 100%-os teljesítményt nyújtani, mert a munkafolyamat nem kielégítő számára - nem feltétlenül a coachee miatt, egyszerűen csak nem tudnak közösen dolgozni. Ezt minél előbb jelezni kell, és harag nélkül továbblépni.
3-
Aki még csak körülbelül sem tudja megfogalmazni, hol akadt el a nyelvtanulásban, vagy nagy vonalakban mik a céljai
Ez összefügg a az 1-2. "Pro" és 1. "Kontra" érvekkel. Aki viszont már elindult egy úton, annak nagy segítséget jelenthet egy nyelvi coach. A célok, irányok és blokkoló tényezők közös megfogalmazása után, egy közösen kidolgozott és elfogadott stratégia mentén érdemes megkezdeni a fejlesztést.
A tanárnak is fel kell ismernie, ha eljutottak egy olyan pontra a diákkal, ahonnan már nem tudja őt tovább segíteni, vagy más jellegű segítségre lenne szüksége. Ilyenkor, a személyes érdekeket félretéve, új utakat, módszereket kellene ajánlania a nyelvtanulónak a továbblépéshez.
Fotó: szepessydeborah.com
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció
Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala
2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Coach képzés - a legjelentősebb business coach képzők 2 éve
- Hogyan hat a jó vezető? 2 éve
- Coaching 3 éve
- Karrierváltás: honnan tudhatom, hogy elérkezett az ideje? 3 éve
- Mélypontra zuhant a nyelvvizsgázók száma 2020-ban 3 éve
- Féléves ICF akkreditált jungiánus coach képzés indul február 4-én 3 éve
- Mennyit keresnek a coachok? Mit várnak tőlük az ügyfelek? - az Országos Coaching kutatás friss eredményei 4 éve
- Hogyan válhat az empátia közös nyelvvé a coach-ügyfél kapcsolatban? 4 éve
- Kiemelkedő vezetőket díjaztak 4 éve
- Egyetemi coach képzések: egyre több vezetőnek van szüksége ezekre a kompetenciákra 4 éve
- A sikeres nyelvtanulás 5 pozitív hatása a munkavégzésre 4 éve