kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 éve

A közösségi autómegosztás is lehet adómentes béren kívüli juttatás

Egyre több vállalkozás gondolja újra, mivel és hogyan támogathatná okosabban a munkavállalóit a várható gazdasági nehézségek előszobájában: az alapbéren felüli juttatások idáig is nagyban hozzájárultak a munkavállalói elégedettség javításához – mostantól azonban talán még fontosabb szerephez jutnak a munkavállalók megtartása és ösztönzése terén.

GreenGo, autómegosztás, cafeteria-
images

Egy most szeptemberben készült, közel 1500 munkavállaló megkérdezésével történt kutatás szerint elsősorban a céges hitel, kölcsön, illetve a szakmai fejlődéshez kötődő támogatás a legnépszerűbb juttatási forma a munkavállalók körében. Ugyanakkor a közlekedéshez kapcsolódó juttatások (közösségi autózás, bicikli- vagy rollerbérlés támogatása, parkoló vagy utazási bérlet) sem szerepelt rosszul a megmérettetésben – főleg az ún. kékgalléros munkavállalók körében.

A Merlotworks és a Dialogue Creatives által készített felmérésben hét, különféle béren kívüli juttatáscsoportot vizsgáltak a munkavállalók körében. A kutatás eredményei alapján a céges kölcsön, valamint a szakmai fejlődéshez kötődő támogatás végzett az élen. Ezt a két támogatási formát szinte egyöntetűen győztesnek hozta ki a három megkérdezett (fehér-, kék-, rózsaszíngalléros) munkavállalói csoport. Ugyanakkor a fehérgalléros munkavállalók számára fontosak voltak még az egészséggel kapcsolatos juttatások, a rózsaszín gallérosok az otthoni munkavégzéshez kapcsolódó támogatást értékelték hasznosnak, míg a gazdaság gerincét alkotó kékgalléros munkavállalók a közösségi autózás, bicikli- vagy rollerbérlés támogatását, parkoló- vagy utazási bérletet is megemlítették.

A közösségi közlekedés státusza nagyot változott az elmúlt időszakban. A „tűrt” helyett mostantól a „támogatott” kategóriába esik: a NAV állásfoglalása szerint ugyanis adómentes cafeteriaként is adható a népszerű közösségi autózási forma.

GreenGo, közösségi autómegosztás

Mega Sára, a GreenGo B2B értékesítési vezetője szerint ez nem egy új fordulat az ügyben, hanem egy olyan, néhány éve létező lehetőség, ami igazából most lett „kodifikálva” azáltal, hogy megjelent ezzel kapcsolatosan egy hivatalos állásfoglalás a NAV honlapján. A hatályos adójogszabályok értelmében ugyanis a béren kívüli juttatás 1x-es szorzóval, adó- és járulékmentesen adható, ami azt is jelenti, hogy nem kell SZJA-t és/vagy járulékokat fizetni utána. Ez pedig jó annak, aki adja, és jó annak, aki kapja. 

Az ún. céges autó ugyanis régi hagyományokkal rendelkezik a hazai munkavállalók motiválása kapcsán. Az autó talán a legmagasabb presztízsű hagyományos juttatás, de minden cégnél pozícióhoz kötött. A cafeteria elemként választható carsharing használat bárkinek elérhető, így mindenkinek „járhat a céges autó” – a kedvező adózási feltételek mellett, a HR-esek visszajelzése alapján, ez is magyarázza a béren kívüli juttatásként választható carsharing népszerűségét.

Ez a „nettó” gazdasági érvelés, de persze ugyanilyen fontos, hogy a cégek jelentős része a Vállalati Társadalmi Felelősségvállalást (CSR, Corporate Social Responsibility) is komolyan veszi, és így a közösségi autómegosztás is kényelmesen beleillik a cégek és vállalatok fenntartható környezettel és gazdasággal kapcsolatos céges célkitűzéseibe.  

GreenGo, autómegosztás, cafeteria

Az ilyen jellegű közlekedés elsősorban fővárosi lokációban elérhető, így leginkább azoknak a cégeknek éri meg ilyet adni juttatásként, amelyeknek a munkatársai szintén itt élnek, és akiknek nagyban megkönnyíti a munkába járást vagy a hétköznapi ügyek intézését ez a szolgáltatás. Itt persze nem csak olyanok jöhetnek számításba, akik nem rendelkeznek személyautóval, hanem azok is, akik valamilyen okból nem akarják vagy tudják azt használni a hétköznapokban – tette hozzá Fata László cafeteria szakértő.

Mindezek mellett azonban érdemes odafigyelnünk arra, hogy ha egy rögzített csoportnak kínáljuk, akkor érdemes a munkáltatói célok mellett a munkavállalói igényekre is figyelni, és ennek alapján meghatározni, hogy kiknek és mit kínálunk. 2022-ben azonban tisztán látszik, hogy felértékelődnek a napi költéshez, pl. vásárláshoz, lakhatáshoz (hitel, rezsi), közlekedés támogatásához kapcsolódó juttatások. Ez utóbbira egy stílusos megoldás a közösségi autóhasználat támogatása.

 

  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
5 milliárd forintnyi alvó pénz van a SZÉP-kártyákon

A megnövekedett költési kedv ellenére hozzávetőlegesen 5 milliárd forintnyi "alvó pénz" ragadt benn a SZÉP-kártya tulajdonosoknál. A kártyákon... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb egészségpénztárak?

Három nagy szereplő határozza meg az egészségpénztárak piacát. A tavalyi évben mind taglétszámban, mind vagyonban nőtt a piac. Kik a nagy... Teljes cikk

Juttatási keret 2024-ben

Már 2022-ben látszott, hogy a 2019 óta tartó juttatási keret csökkenésének trendje megfordult. Az éves keretösszeg 2024-re is további növekedést... Teljes cikk