kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

A coaching, mint a vezetés-fejlesztés egyik leghatékonyabb eszköze

Ha valaki a coaching szó hallatán, olvastán a szótárhoz nyúl és felüti azt a megfelelő oldalon, ugyancsak meglepődik, ha "edzés, felkészítés" értelemben találkozik vele először.

A coaching kifejezés eredeti jelentése szerint valóban edzést jelent, a coaching művelője a coach pedig edzőt, szervezeti értemben azonban a coaching nem más, mint az erre kijelölt munkatársak -többségében vezetők- egyénre szabott tanácsadása, fejlesztése, támogatása.
A coach, mint tanácsadó a hozzá fordulókat személyre szabott programmal támogatja az előttük álló feladat megoldásában, általában olyan esetben, amikor a vezetőnek egy konkrét témában (pl. változások vezetése, egy új rendszer bevezetése) nehézségei adódnak.

A módszer specifikusságát az adja, hogy a coach nem "szeződéses mindenttudó" aki jobbnál jobb szakmai ötletekkel áll elő a vezető elakadásait érintő témákban, hanem segít neki továbblépni a változás és megvalósítás rögös útján. Konkrét példával szemléltetve: amikor a coach egy kontrolling rendszer bevezetése kapcsán coacholja a pénzügyi vezetőt, akkor nem abban ad neki tanácsot, hogyan kellene a pénzügyi rendszert kialakítani, hanem ahhoz segíti hozzá a vezetőt, hogy annak ötletei, meglátásai, saját maga számára elkészített akcióterve segítségével sikeresen valósítsa meg a rendszer bevezetését. Ebből következik, hogy a coachingnak igen jelentős személyiségfejlesztő hatása is van, jóllehet nem terápiáról van szó.

A coaching-alkalom laikus szemlélő számára egyszerű csevegésnek tűnhet, pedig voltaképpen egy hosszabb beszélgetés a vezető és a coach között, amelynek során a vezető felismerésekre jut, oksági következtetéseket von le, és eldönti, hogyan és milyen lépésekben fog a cél felé haladni. A coach nem hoz szakmai döntéseket, de működésével hozzásegíti a döntéshozót/kat az alternatívák szakszerűbb és pontosabb figyelembe vételéhez, a helyzet tisztázásához és a vezető számára optimálisnak tűnő saját döntés tényleges meghozatalához.

A coachingnak két fő típusát különítjük el: ezek a business coaching és a life coaching. Business coaching esetében a coach kliensei az üzleti szférából érkeznek és valamilyen üzleti probléma megoldásában, esetleg az ahhoz szükséges készségeik fejlesztésében kérik a coach segítségét. Ide tartozik az executive coaching, amely a (felső)vezetőkkel történő munkát jelenti, ill. a skill coaching, amelynek során - általában alacsonyabb beosztásban lévő vezetőknél - egyéni alapkészség-fejlesztés történik. Life coaching esetében a kliens általában életvezetési nehézségei miatt keres tanácsadót magának.
A fenti rendszer elemei között rendkívül erős átfedések tapasztalhatók, a coaching egyes területei között nem beszélhetünk éles határokról.

A coaching a teljesség igénye az alábbi problémák/dilemmák esetében lehet hatásos:

ˇ Hogyan értessem meg magam munkatársaimmal?
ˇ Hogyan tudnék megfelelő döntéseket hozni?
ˇ Hogyan kezeljem a napi konfliktusokat?
ˇ Elborít a stessz, mit tegyek?
ˇ Hogyan javíthatnám kapcsolataimat kollégáimmal?
ˇ Hogyan vigyek sikerre egy komplex szervezeti átalakítást?

A fentebbiekben említetteken kívül természetesen számos egyéb esetben is a segítségünkre lehet egy megbízható coach.

A coaching népszerűsége számos jellemzőjének köszönhető.

Először is a folyamatban harmadik személy nem vesz részt, így igen erős bizalom alakulhat ki a coach és kliense között, valamint a problémára is jobban tudnak összpontosítani.
A coaching teljes mértékben testre szabott.
A coaching megoldásorientált intervenciós eszköz, előre megállapodott időkereten belül törekszik az elhatározott teendők megvalósítására, nagyban építve az ügyfél kezdeményezőképességére, elkötelezettségére.

Következő cikkünkben coaching ülés felépítésével és a coach és kliense közötti előzetes megállapodással foglalkozunk majd.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek