kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 9 éve

15 óra a volán mögött - a rendőrség lett a buszsofőrök főnöke?

Egész napon át vezettek a menekülteket szállító BKV és Volán sofőrök, de azt még senki nem tudja, mennyi pénzt kapnak érte hó végén. A BKV elveszítette munkáltatói jogait, miután száz járművezetője a rendőrök utasításait hajtotta végre?

Egy BKV-s buszsofőr a munkaidő után kezdett este 7-kor, és másnap délelőtt 10-kor még buszon ült a Röszke–Hegyeshalom útvonalon. Nemes Gábor, a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke beszélt olyan sofőrrel is, akit hajnal 2-kor kérték meg, hogy mennie kellene Hegyeshalomra. „A rendőrség a Keleti pályaudvaron közölte, hogy ajtó becsuk, és legközelebb Hegyeshalomnál lehet kinyitni. Amikor Hegyeshalomnál a 30 kilométeres sorban hosszú órákon keresztül nem volt senki mellette, nem tudott WC-re elmenni, étkezni. A mai munkakörülmények között a kollégák mindent elvégeznek, csak meg tudjanak felelni az elvárásoknak, de a háttérbeszélgetésekben elpanaszolták, hogy a saját munkáltatóik annyit nem mondtak nekik, hogy ezért mi jár” – nyilatkozta a HR Portálnak Nemes Gábor.

„Örülünk és támogatjuk, hogy ebben a feladatban részt vesznek a BKV munkatársai” – hangsúlyozta Nemes, hogy nem ágál a feladat ellen. Azt pedig a közlekedési vállalat közölte a HR Portállal, hogy eddig körülbelül száz önként jelentkező járművezető szállított menekülteket.

A Volánnál sincs lazaság

Az egyik Volán társaság buszvezetője elmondta, hogy műszak végén felhívták, szállítson menekülteket Budapestről Vámosszabadiba. Kétszer teljesítette a távot egymás után, amikor egy ezredes rá akarta beszélni a harmadik körre. „Hajnali 3-kor keltem, most másnap éjjel kettő van, válaszoltam, mire a rendőr azt mondta, hogy ő meg fél háromkor kelt. Jó, de önnek nem kell vezetnie, feleltem” – idézte fel beszélgetésüket a HR Portálnak. Egyik kollégája a Röszke –Vámosszabadi távot (307 km) nyomta le műszak után. A buszsofőr még nem tudja, mennyi pénzt kap ezért, megrántja a vállát, mert az is lehet, hogy sima órabérben fizetik ki. Úgy hallotta, volt, aki 30 ezret kapott a menekültek szállításakor végzett pluszmunkáért.

Kerestünk több Volán szakszervezetet, hogyan ítélik meg kollégáik túlterheltségét, de választ nem sikerült kicsikarni belőlük. A menekülteket szállító volánosok létszámáról és díjazását egyelőre nem ismerjük. A Volánbusz Zrt. elegendő összesített adat hiányában nem tudott válaszolni kérdéseinkre.

Rendőr irányít, te meg vezetsz

„Kedden hallottuk azt, hogy nem is a BKV koordinál, hanem a rendőrség adja ki az utasításokat. A járművezetők az utolsó pillanatban tudják meg, hogy hova kell menniük. Volt rá példa, hogy elindultak Szentgotthárd felé, aztán valahol Győr irányában, a rendőrség utasítására visszafordították őket és Balassagyarmatra utaztatták. 60-65 kilométeres maximális sebességre képes autóbusszal, időben érkező váltás nélkül nagyon nehéz a járművezetőknek végrehajtani a feladatot. Ezért gond, hogy a munkáltatói jogkört elveszítette a BKV, viszont a felelősség a nyakán maradt az utasok, a sofőr és a jármű miatt” – említi a BKV-val folytatott e heti tárgyalás egyik felismerését a szakszervezet elnöke.

Nemes felvetette, hogy ha menet közben egy autóbusszal valami baj történik, például mert túl sokat vezetett a sofőr a rendőrség utasítására, akkor a felelősség a BKV-t terheli. A szakszervezet a keddi tárgyaláson azt javasolta a BKV-nak, hogy hozzanak létre kihelyezett diszpécserszolgálatot a helyszínen, ahonnan koordinálják a buszokat. Nemes Gábor szerint Röszkén néhány BKV-s munkáltatóval megoldható lenne a szakmai kontrollt, rajtuk keresztül kommunikálhatna a rendőrség a buszsofőrökkel. Így az indokolt váltásokat is meg tudnák tenni.

Nemes arról számolt be lapunknak, hogy a diszpécserszolgálat javaslata nem talált nyitott fülekre a BKV-nál. És nehezen lendül át beszélgetésünk a szerinte veszélyes rendőri szereptúltengésen: „Döbbenet, hogy a rendőrség elvette a munkáltatói jogkört a BKV-tól.”

A szakszervezeti vezető úgy értesült, hogy a kedd éjjeli határzár után is aktuális marad a buszsofőrök munkavégzése, a BKV tájékoztatása szerint folyamatos marad járműveinek bevonása.

„Felengedik a migránsokat a buszra. Először a gyerekeket és a nőket, akik leülnek, aztán felszállnak a férfiak, akiknek azonnal átengedik a helyüket. Volt olyan BKV-s járművezető, aki kezelni akarta ezt a helyzetet. Megpróbálta elmagyarázni, hogy útközben bármi előfordulhat, biztonságosabb, ha a nők és a gyerekek leülnek, hasztalan, mert az ő kultúrájuk mást diktált” – sztorizott a kultúrák buszos találkozásáról Nemes Gábor.


Senki nem tudja, mennyit fizetnek érte

Meg akartuk tudni, mennyi pluszmunkát jelent órában, kilométerben sofőrnek lenni a menekültválságban, de egyelőre nem kaptunk választ a BKV-tól. „Bízunk benne, hogy kollégáink felelősen meg tudják ítélni, milyen állapotban vannak, mit tudnak még vállalni” – írta a BKV a HR Portálnak. Nemes Gábor erre úgy reagált, hogy ez felelőtlenség. Kifejtette, hogy bárkivel előfordulhat, hogy el akar végezni egy faladatot, és túlvállalja magát, ami veszélyes. A magyar és európai szabályokat nem azért találták ki, hogy egy ilyen helyzetben felrúgják. A megfelelő pihenőidőket azért kell betartani, mert hosszú időtartamú vezetés után szükség van a regenerálódásra. Megkérdeztük, de nem lett világos, hogyan vigyáz a közlekedési vállalat a menekülteket szállító sofőrök egészségére: „Mindent megteszünk annak érdekében, hogy munkatársaink a szabályok betartásával járjanak, járhassanak el, munkakörülményeik pedig a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbbek legyenek”.

A járművezetők hozzá vannak szokva a nehéz körülményekhez.A BKV kollektív szerződése maximum 11 óra tölthető el vezetéssel, közbeiktatott pihenőidőkkel, de egyértelmű, hogy ezt sok esetben felrúgják a menekültválságban.

A BKV járműveit szeptemberben vonták be a menekültek szállításába, ezért ennek ellentételezése még nem látszik a bérekben – mondta el Nemes Gábor. A BKV kérdésünkre válaszolva leírta, hogy járművezetői munkájának díját mindenkor a kollektív szerződés szerint számolják el: „Azaz mindenki egyéni órabérre, a munkavégzéstől függő pótlékokra, és egyéni rendkívüli munkavégzésének mértéke alapján meghatározott túlóra százalék szerinti túlóra bérre jogosult, melyet a kollektív szerződésünk szerinti bérfizetéskor kapnak meg.” Nemes szerint ebből a mondatból nem derül ki semmi, mert ebben a különleges helyzetben a kollektív szerződés nincs betartva, mert nem sima városi közlekedésről van szó. Az tovább nehezíti az elszámolást, hogy mi van akkor, ha valaki például 15 órát vezet, amit a munka törvénykönyve nem enged meg.

Mivel a bérekre vonatkozóan nem kaptak választ, Nemesék a konzultáció folytatását kérték: „Azt kértük, hogy mielőtt döntenek, egyeztessék a szakszervezettel. A menetlevelekből kiderül, ki mennyit dolgozott, tudni szeretnénk azt, hogy számolják el, és erre a tárgyaláson ígéretet kaptunk.”
Ha BKV- vagy Volán-buszsofőrként érintett volt vagy jelenleg is érintett menekültek szállításában, és megosztaná velünk véleményét, tapasztalatait, kérjük, írjon az [email protected] vagy a cikk mellett a szerző nevére kattintva.

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Komáromi akkumulátorgyár: nem volt veszélyes anyag, nem tudják, miért fájt a fejük a kórházba került dolgozóknak

Nem volt veszélyes anyag a levegőben a komáromi akkumulátorgyár területén. Március 31-én fejfájásos panaszok miatt nyolc alkalmazottat kórházba... Teljes cikk

Megújult honlapról érhető el a munkavédelmi szakemberek adatbázisa

Új struktúrával, modernebb megjelenéssel érhető el a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatás-felügyeleti és munkavédelmi... Teljes cikk

Jelentősen emelkednek a munkavédelmi és munkaügyi bírságok márciustól

A kormány megvédi a magyar munkahelyeket, ezért kiemelten kezeli a foglalkoztatáshoz kapcsolódó szabálytalanságok megelőzését is - hangsúlyozta... Teljes cikk