kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Új vállalatirányítási elgondolás: nincsenek vezetők és tilos motiválni a dolgozókat

A felszabadított vállalatokban nincsenek vezetők, mindenki egyenlő és azt csinál, amit akar, gyakran még túlórát sem fizetnek, és a dolgozók motivációját egyenesen tiltják. Ezek a vállalatok a szektoruk legerősebb cégei közé emelkedtek. Ha ilyen sikeresek, akkor miért nem terjed el szélesebb körben ez a fajta vállalatirányítási elgondolás? Krauthammer HR Blogjából kiderül.

Brian Carney és Isaac Getz Szabadság Zrt. című könyvéből kiderül, amikor Jean-François Zobrist, a FAVI vezére a vállalat élére került, tetőtől-talpig felforgatta a céget. Levetette a blokkoló órákat, egyszerűsítette vagy eltörölte az engedélyezési folyamatokat. Megszüntette a túlóra díjazását is, amivel morális üzenetet közvetített a dolgozók felé, miszerint munkájukat az eredmények elérése iránti lelkesedésből és belátásból végzik. Ezzel a lépéssel a HR adminisztrációt rengeteg pluszmunkától, és dolgozói reklamációtól mentette meg. Ehelyett mindenkinek megemelte az alapfizetését.

Jellemző még ezekre a cégekre, hogy nincsen szervezeti ábrájuk, a legtöbbjükben nincsenek vezetők, vagy ha igen, akkor a dolgozók választják őket. Néhány helyen így van ez a munkaköri leírásokkal és a fizetésekkel is.


Odafigyelnek a dolgozók igényeire a felszabadított vállalatok



Getz és Carney, akik tizenöt felszabadított vállalatot követtek figyelemmel négy évig, úgy találták, hogy ezeknél cégeknél a dolgozók három igényét veszik figyelembe:

1. Az egyenlőségre való igény. A cégek olyan helyek, ahol az egyenlőség és a méltóság elsődleges értékek.

2. Az önirányításra való igény. A felszabadító vezető számára nem vonzó, hogy diktáljon.

3. A növekedésre a lehetőségek felkutatatására való igény. A dolgozók a szükségletek felismerése által vezetve mozognak a cégben a feladatok között, és a vállalat mindent megtesz, hogy megadja nekik a szükséges képzési támogatást.

A kutatók az F-form elnevezéssel illették azt a tizenöt, a FAVI-hoz hasonló céget, amelyek szervezeti működését és eredményeit vizsgálták. Ezen cégek között megtalálható a Southwest Airlines, a Harley-Davidson, a W. L. Gore & Associates, a Quad Graphic, és a Vertex is. Azt találták, hogy ezek a vállalatok tartósan a szektoruk legerősebb cégei közé emelkedtek. Ha ilyen sikeresek, akkor miért nem terjed el szélesebb körben ez a fajta vállalatirányítási elgondolás?

A kutatók egyértelmű válasza, hogy ennek beindításához olyan vezetőkre van szükség, akik mániákusan hisznek ebben a filozófiában. Érdekesség, hogy gyakran ezek a főnökök éppen az ellentétes vezetői stílussal jellemezhető vezetői korszakuk után váltottak erre a megközelítésre.


A F-form vállalatok létrehozásához szükséges négy lépés




1. Egyenlőség:

ne mondják meg, hogy a vállalatnál mit és hogyan tegyenek az emberek, és szüntessenek meg minden olyan szimbólumot, jelet a cégnél, amely ennek az ellenkezőjét sugallja!


2. Vállalati vízió aktív megosztása:

kezdjék el aktívan, érthetően és kreatívan kommunikálni a cég jövőképét, hogy a dolgozók valóban tudjanak vele azonosulni. Amennyiben a dolgozók egyenlőnek érzik magukat, aktívan fogják a víziót megvalósítani.


3. Fejezzék be (!) a dolgozók motiválását!

Motiváció helyett, segítsenek megteremteni azt a környezetet, amely segíti a dolgozói fejlődést és önirányítást. Ha mélyen megértik a víziót, akkor maguktól fognak tenni érte.


4. Folyamatos őrködés:

a megteremtett felszabadított vállalati kultúrát a vezetőnek (is) folyamatosan fenn kell tartania.


Végül Ricardo Semler, a Semco vezérigazgatójának vezetői víziója:



- A vezetés kulcsa a vezetőktől való megszabadulás.
- A dolgok elvégzésének kulcsa, ha nem viselünk órát.
- A céges profit befektetésének legjobb módja, ha azt a dolgozók kapják.
- A munka célja nem a pénzcsinálás, hanem, hogy a dolgozó, legyen az gépkezelő vagy döntéshozó, érezze jól magát az életével kapcsolatban.


Horváth Gábor



Krauthammer blog



HR Blog

  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megtalálni nehéz, megtartani még nehezebb

A kiválasztási folyamatban résztvevő szakembereknek komoly munkával jár megtalálni a vállalat számára megfelelő munkatársakat. Mivel a toborzás... Teljes cikk

Mit keresnek a vállalatok egy vezetőben 2024-ben?

Hogyan formálja át a digitális átalakulás a vezetői szerepeket és milyen új vezetői készségeket igényel ez? Erről ír posztjában a Jobcapital a HR Blogon. Teljes cikk

Engedjük-e a főnököt tárgyalni?

Boris Johnson három éve még brit miniszterelnökként egy vacsorán váratlan kereskedelmi engedményt tett ausztrál kollégájának. Az import marhahús... Teljes cikk