kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 14 éve

Szakképzés: mit is kellene megreformálni?

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke és Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatás-politikai államtitkára közös sajtótájékoztatót tartott a szakképzés átalakításának új irányvonaláról. Erről fejtette ki véleményét közleményében Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet (MKSZSZ) elnöke.

Tóth József szerint a tájékoztató tartalmát megismerve a szakképzést ért bírálat és elvárás olyan szinten került megfogalmazásra, mintha a szakképzésért csak az iskolák lennének a felelősek.

Az MKSZSZ elnöke Parragh László azon kijelentései nyomán ragadott tollat, miszerint a sikeres szakképzési rendszer nem képzelhető el a gazdaság meghatározó részvétele nélkül, és szorgalmazni kell a gyakorlati képzés arányának növelését.

Tóth József úgy gondolja, a szakképzésben jelentős változás indult el 2002-t követően. Átalakult az OKJ, megszületett az újonnan létrejött szakmák Szakmai és Vizsgakövetelménye (SZVK-k), központi programjai, korszerűsödött a képzés tartalma, valamint a vizsgáztatási eljárás. Ezek a változások pedig a gazdaság szereplőinek bevonásával készültek el, a munkaadói, a munkavállalói és a gazdasági érdekképviseletek szakértői közreműködésével. A gazdaság szereplőinek képviselői most nem tehetnek úgy, mintha ezekhez a változásokhoz nem lenne közük - írja közleményében a szakképzési szervezet elnöke.

Az elnök leginkább azt sérelmezi, hogy a tájékoztatóból nem derült ki, min is kellene változtatni valójában.

A tanulószerződéses intézmény a kamarák által kezdeményezett tartalmi állapot. Tehát már ma is a gazdaság berkeiben képződnek a tanulók jelentős többségben - fejti ki érveit Tóth József. Úgy gondolja, hogy a szakképzés minőségének állapotáért a jelen gazdasági szereplők igen nagy felelősséggel tartoznak.

Ezt a számadatok is bizonyítják: a szakiskolai szakképzésben évente 120-130 ezer fő van, ebből 60-70 ezer fő a konkrét szakképző évfolyamos, kb. 40-50 ezer fő tanuló szerződéses. Bátran kimondhatjuk, hogy Magyarországon a szakképzés duális rendszerben folyik, legalábbis azon szakképesítésekben, melyekben ez egyáltalán lehetséges.

Az MKSZSZ elnöke kiemeli még: a tanulószerződéses tanulók zöme 30-70 százalékos (elmélet-gyakorlat) tartalmi felosztásban kapja képzést, de a kamara által felügyelt szakképesítések mindegyike ebbe a körbe tartozik. Tehát a kamara által tapasztalt hiányosságok felszámolásában nem kis szerepe van a kamarának, hiszen a gyengeségek a kamara által felügyelt területen generálódnak. Ebből adódóan teszi fel a kérdést, vajon tud-e a kamara egyszerre munkaadói és tanulói érdeket képviselni, és egyáltalán ez-e a szerepe?

A tájékoztató kitért arra is, hogy a végzettek hány százaléka tud elhelyezkedni a szakmában, de nem tért ki a képzőhelyek minősítésére esetleg megfeddésére. Nem derült ki a tájékoztatáson az sem, hogy miért nem tudnak elhelyezkedni a szakképzett fiatalok. Nem ismertek azok a számok sem, amelyek kimutatnák, hogy a duális rendszerben képződött tanulók közül az adott képzőhely hány fiatalnak tud munkát adni - sorolja a közlemény a további hiányosságokat.

Az elnök szerint számtalan olyan tapasztalatuk van, ami azt igazolja, hogy a kezdő szakképzett fiatalok bére nem erősíti a tanult szakmában való elhelyezkedést. Ezen mindenképpen változtatni kell, meg kell becsülni a szakképzett embereket is. Az is tapasztalható, hogy a kezdőtől azonnal profi teljesítményt várnak el, ami az életkori sajátosságokból és a megfelelő gyakorlat hiányából adódóan szinte lehetetlen. A munka világának befogadó képességén is változtatni kell.

Parragh Lászlónak az a megállapítása, mely az elméleti képzés jelentős szűkítésére irányul, nem a kvalifikált és önmagát menedzselni képes munkaerő képzését erősíti, ráadásul nem igaz általában minden szakmára - zárja le a tájékoztató tartalmáról közölt véleményét Tóth József.

Az MKSZSZ elnöke kiemeli, a változtatás irányára és tartalmára egy komoly szakmai elemzés után kerülhet csak sor az érintettek bevonása, és véleményük megismerése után.
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ez a tíz legfontosabb motivációs tényező a dolgozók szerint

A fizetés egyértelműen fontos motiváció a munkavállalók szerint, de más fontos tényezők is közrejátszanak abban, hogy a dolgozók jól érzik-e... Teljes cikk

Mennyire érinti a menopauzás nőket a munkahelyi diszkrimináció az emberek szerint?

A 16-24 éves korcsoport a legbiztosabb benne, hogy a menopauzás női dolgozóknak hátrányos megkülönböztetéssel kell szembenézniük. Teljes cikk

Újra módosult a megváltozott munkaképességű emberekre vonatkozó minősítés szabályzata

Újra módosult a megváltozott munkaképességű emberekre vonatkozó rehabilitációs minősítés szabályzata. Ez további bizonytalanságot és jogi... Teljes cikk