Motivációt, előrelépést remélnek a tanárok az életpályamodelltől
A pedagógusok számára az új köznevelési törvényben meghatározott szakmai kategóriák 2013 szeptemberétől lesznek érvényesek, valamint ekkor lépnek életbe az ehhez tartozó béremelések, amelyre ez előzetes közlések szerint a költségvetés százmilliárd forintot különít majd el. Az egyetemen diplomázott tanárokat a gyakornoktól a kutatótanár státuszig többlépcsős szakmai ranglétra várja, míg a főiskolát végzett óvónők, tanítónők és tanárok a gyakornoki időszakot követően három fokozatot léphetnek előre életpályájuk során.
"Az életpályamodell béremeléssel jár, amelynek nyilván egyetlen tanár sincs ellenére. A benne meghatározott szakmai kategóriák elfogadhatóak, amennyiben jövő év szeptemberétől velük együtt a hozzájuk tartozó béreket is valóban bevezetik" - mondja Lovász Anett, egy budapesti gimnázium tanárnője, aki már több mint húsz éve van a pályán, ezért a pedagógus III. kategóriába való besorolásra számít.
A koncepció szerint a főiskolát végzett óvópedagógusok, tanítónők, tanárok gyakornoki kezdő alapfizetése 2013-tól 140.400, a pedagógus I. fokozatban 168.400, a pedagógus II. fokozatban 210.600 forint, a pedagógus III. kategóriában pedig 280.800 forint, amelynek a maximális összege a pályán eltöltött évek számától függően 343.980 forint lenne "Mindig tanítani szerettem volna, ezért három éve, amikor a szak mellett döntöttem, nem befolyásolt a pénz, amit kereshetek" - kezdi Kovács Lilla, egy fővárosi egyetem tanítóképzőt végző hallgatója. "A szakmai fokozatokat hasznosnak találom, mivel bármilyen elhivatott is egy óvónő, egy tanító, vagy egy tanár, a motivációra, az előrelépés lehetőségére mindenkinek szüksége van, hogy ne fásuljon bele a munkájába. A gyakornoki posztot sem gondolom lekicsinylőnek, bár tény, hogy furcsa lenne, ha három év után is gyakornokként kezelnének a munkahelyemen" - fejti ki Lilla, aki éppen 2013 szeptemberében állhat először diplomás tanítónőként a katedrára.
Az intézményekben a pedagógus-munkakörökben dolgozók a heti teljes munkaidő nyolcvan százalékát, azaz kötött munkaidőt az intézményvezető által meghatározott feladatok ellátásával kötelesek tölteni, a munkaidő fennmaradó részében a munkaideje beosztását vagy felhasználását maguk jogosultak meghatározni. "Tévhit, hogy a tanárok eddig kevesebb időt töltöttek az intézményben. A tanórákon kívül is dolgozunk az iskolában: az órák között dolgozatokat javítunk, ebédeltetünk, délután szakköröket tartunk. Sokan nem is gondolják, hogy gyakran még munkaidő után, otthon készülünk a következő órákra" - hangsúlyozza Lovász Anett. A törvény szerint a pedagógusok teljes munkaidejének ötvenöt-hatvanöt százalékában tanórai és egyéb foglalkozások megtartása rendelhető el. A kötött munkaidő fennmaradó idejében pedig a pedagógusok a nevelés-oktatást előkészítő, nevelés-oktatással összefüggő egyéb feladatokat, tanulói felügyeletet, továbbá eseti helyettesítést látnak majd el.
www.edupress.hu
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
A fizetés egyértelműen fontos motiváció a munkavállalók szerint, de más fontos tényezők is közrejátszanak abban, hogy a dolgozók jól érzik-e... Teljes cikk
A 16-24 éves korcsoport a legbiztosabb benne, hogy a menopauzás női dolgozóknak hátrányos megkülönböztetéssel kell szembenézniük. Teljes cikk
Újra módosult a megváltozott munkaképességű emberekre vonatkozó rehabilitációs minősítés szabályzata. Ez további bizonytalanságot és jogi... Teljes cikk
- Belügyminisztérium: továbbra is közfeladatot ellátó személyek a pedagógusok 2 hete
- Leendő pedagógusoknak indult álláslehetőségeket bemutató rendezvénysorozat 3 hete
- Minden második európai pedagógust veszélyeztet a stressz, ami a fizikai és mentális egészségükre is hatással van 3 hete
- "Hősök adója", avagy miért lehet jobban kihasználni a segítő szakmák munkavállalóit? 1 hónapja
- Az asztalos szakma is megadhatja az alkotás örömét 1 hónapja
- "Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma 1 hónapja
- Aranyat érhet egy nyerő szakma 1 hónapja
- Orbán Viktor: a magyar gazdaság gerincét a szakmunka, a szakmunkások, a szakiparosok adják 1 hónapja
- Utcára vonultak a pedagógusok Brüsszelben 1 hónapja
- Generációváltás az auditor szakmában - miért olyan nehéz az utánpótlás képzése? 2 hónapja
- Ma rendezik a Logisztika Napját 2 hónapja