K+F: 35 éves lemaradás az európai átlaghoz képest
A magyar Kutatók Éjszakája apropójából rendezett kerekasztal-beszélgetést a Tempus Közalapítvány, hogy a magyar kutatás-fejlesztésről, valamint a tudományos pályaválasztás lehetőségéről és annak jelentőségéről osszák meg tapasztalatikat, illetve véleményüket a K+F+I szektor legfontosabb döntéshozói.
Alapprobléma a közoktatásban
Hunyady György, a Magyar Akkreditációs Bizottság elnökségi tagja szerint tudományos szakemberhiány alapproblémája a közoktatásban gyökerezik, az érdeklődés-felkeltés hiányának következménye elsősorban a jelenlegi helyzet. Ezért nem mennyiségi megoldást kell keresni a problémára, mert ha hirtelen kinyílnak a felsőoktatás kapui a természettudomány és műszaki szakra jelentkezők előtt, az minőségromlást eredményezhet. Inkább a közoktatást, beleértve a tanárképzést kell fejleszteni - mondta. Szendrő Péter, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke szerint a tanárképzés és a késztetés a probléma. Felhívta a figyelmet, hogy az elit szakokra törekvő és befutó fiatalok 90 százaléka a középiskolák ugyanazon 10 százalékából érkezik. Szendrő továbbá felhívta a figyelmet, hogy a felsőoktatásban tanulók száma ugyan megnégyszereződött a rendszerváltás után, a jó tanuló diákok száma alig változott. Pedig tehetségek természetesen vannak, velük külön kell foglalkozni.
Népszerűtlen pálya
Imre József, a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal főosztályvezető-helyettese szerint a rendszerváltás után új értékminták kerültek be a köztudatba, amelyek hátrébb szorították a műszaki és természettudományos pálya népszerűségét. A jelenlegi hiány megoldásában azonban szerinte sokat segíthet a civil szféra és a média. Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség (MISZ) tiszteletbeli elnöke szerint alaphelyzet, hogy kevés a jó hallgató és kevés a jelentkező. Ebből az következik, hogy a közoktatásban is gyenge a természettudományos tárgyak oktatása és az érdeklődés, sőt, még korábbra kell visszamenni. Meglátása szerint ugyanis egy tudós életpályája 14 éves korban körvonalazódik már. Éppen ezért a MISZ ezt a korosztályt igyekszik megcélozni azzal a programmal, amelyben kiemelt természettudományos, műszaki képzést biztosít az ország néhány középiskolájában, ahol garantálják az öt természettudományos tárgyból kettő esetében az emelt szintű érettségi vizsgát, valamint a nyelvvizsgát.
Tehetséggondozás
A résztvevők többek között beszéltek még a mester és tanítvány viszony döntő szerepéről a tudományos pályakép kialakulásában, a külföldi tapasztalatszerzés mellett a szürkeállomány Magyarországon tartásának feladatáról, azokról a civil, informális vagy akár formális szervezetekről, amelyek a fiatal kutató tehetségeket segítik életpályájuk alakításában. Ilyen többek között a Bolyai Műhely Alapítvány kezdeményezésére létrejött, 24 tehetséggondozó szövetséget tömörítő Nemzeti Tehetségsegítő Tanács is.
Pakucs János kiemelte, hogy a tehetséggondozás egy mási kulcsfontosságú feladata, hogy azokat a PHD-s hallgatókat, akik nem a kutatói szférában helyezkednek el, és nem szívja el őket az ipar sem, saját vállalkozásuk kialakításában segítsék. Ebben nyújt segítséget többek között Nemzeti Üzleti Innovációs Központ. Dvorszki László, az Európai Innovációs és Technológiai Intézet miniszteri megbízottja egyet értett az előtte szólóval, és hozzátette, a Magyarországon létre jövő vállalkozások mindegyikének nemzetközi vállalkozásokként kell működniük, a magyar piac - hasonlóan a más európai kis országokkal - nem piac.
Molnár Károly végezetül beszámolt arról, hogy a nemzeti technológiai pályázat kiírása azokat a minden szempontból fontos és gyümölcsöző kapcsolatokat segíti, ahol a nagyvállalatok találkoznak a kis- és középvállalatokkal. A pályázatra ugyanis csak konzorciumok jelentkezhetnek, amelynek az élén ugyan nagyvállalatoknak kell állniuk, a konzorciumban részt kell venniük kutatóintézeteknek, egyetemeknek, kis- és középvállalatoknak is. ezeknek a nagy találkozásoknak több szinten mérhető a hasznuk, egyrészt egy konzorciumot vezető cég a kockázatokat is vállalja megosztva az állammal. A mostani szeptemberben meghirdetett 16 milliárdos pályázathoz pedig vélhetően 8-10 milliárdos vállalati hozzájárulás várható. Így lehet növelni a K+F-re fordított egy százalékot.
Edupress.hu
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Az érdeklődők a vállalkozásfejlesztésről és a termékek piacosításáról is tanulhatnak. Teljes cikk
Hétfőn magyarból érettségiztek a diákok. Teljes cikk
A cégek képviselői a jövőbeni gyakornokaikat, munkavállalóikat is megtalálhatják a rendezvényen. Teljes cikk
- Az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta a Magyar Innovációs Nagydíjat 2 hónapja
- A daganatos sejteket és a klímaváltozást kutatják a Nők a Tudományban Kiválósági Díj idei díjazottjai 2 hónapja
- "Magyarország nem összeszerelő üzem" - növekedett az innovatív munkakörökben dolgozók száma 3 hónapja
- Hiába tölt több időt munkával a munkamániás, mégsem jobb a teljesítménye - kiderült, hogy miért! 3 hónapja
- Megújul a Szegedi Szakképzési Centrum három iskolája 3 hónapja
- 130 milliárd forintnyi 0 százalékos hitelt kapnak a kkv-k 3 hónapja
- Így lesz 2024 a fejlesztések éve a szakképzésben 3 hónapja
- Felnőttképzés: informatikai, szakmai és nyelvtudás terén fejlődnének a legtöbben - friss kutatási eredmények 3 hónapja
- "Európa-bajnokból világbajnok" lehet a magyar szakképzés - csaknem 96 milliárd forintot költenek rá 4 hónapja
- Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya 4 hónapja
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 4 hónapja