kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Esélyegyenlőségi tervek felülvizsgálata - Most mi a teendő?

Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség elősegítéséről szóló törvény hívta életre az esélyegyenlőségi terv fogalmát, melyet a közszféra munkáltatói legnagyobb részének kötelező volt 2004. december 31-ig elfogadni. A terv megléte egyre nagyobb szereppel bír, hiszen az Európai uniós támogatások elbírálásánál nagyon fontos szempont már ma is, és egyre több pályázati kiírásban válik alapkövetelménnyé.

A kötelezett szervezetek jelentős része el is készítette első tervét határidőre, és legtöbben 2 éves időtartamra fogadták el a dokumentumot. Így 2006 folyamán a szervezetek mintegy 2/3-ának felül kell vizsgálnia tervét.

Az első terv elkészítése sok bizonytalanságot, információ hiányt hozott, a felülvizsgálat újabb kérdéseket vet fel a megbízott esélyegyenlőségi referensek/szakértők számára.
A felülvizsgálat elsődleges célja, hogy kiderüljön sikerült-e a felmért hátrányokat csökkenteni illetve a kitűzött célok felé haladni a szervezetnek. Ugyancsak előfordul hogy olyan változások történtek, vagy előreláthatóan történni fognak a szervezetben, amelyek hatással lehetnek a tervre, vagy érdemes őket kezelni egy felújított dokumentumban (pl. várható létszámleépítés, akadálymentesítés, pályakezdők foglalkoztatásának bővítése). Ugyancsak lehetőséget nyújt a felülvizsgálat arra, hogy a munkavállalók és a munkáltatók újra egy asztalhoz ülve beszélhessenek a témáról és a lehetőségekről.

A felülvizsgálat folyamata nem sokban tér el az első terv elfogadásának folyamatától. A felülvizsgálatnak ki kell térnie arra, hogy a tervben meghatározott intézkedéseket hogyan sikerült megvalósítani. Vajon a tervezett lépések, programok megvalósultak-e, és ha igen hogyan? A konkrét végrehajtás során milyen változások történtek az eredeti elképzelésekhez képest, illetve milyen új nehézségek merültek fel, hogyan sikerült ezeket leküzdeni. Egy meg nem valósított tervből tanulni legalább annyira hasznos, mint egy megvalósítottból.

Érdemes újra elvégezni azokat a felméréséket, amelyeket az első alkalommal és összehasonlítani az eredményeket. Nem gondolom, hogy ilyen rövid idő alatt látványos elmozdulásokat kellene felmutatni, de már az is pozitív, hogyha a kívánt irányba mozdulnak a tendenciák. Ugyancsak hasznos lehet megkérdezni az érintetteket, a munkavállalókat, hogy ők hogyan látják a tervet, szerintük sikerült-e a valós nehézségekre válaszolnia, és sikeresnek értékelik-e a működését, melyek voltak a leginkább hasznos vagy legkevésbé értékes tevékenységek

Ha a vizsgálat elkészült és a munkáltatónak, munkavállalóknak tudomásuk van már a lejáró terv hatásairól, megvalósításáról, elkezdődhetnek az újabb tárgyalások arról, hogy a jövőben milyen további lépések tehetők az esélyegyenlőség érdekében.

Az új tervnek nem kell feltétlenül nagyon másnak lennie, mint az előzőnek. A legtöbb szervezet nem változik meg ennyi idő alatt. Mégis érdemes a jelenlegi igényekhez, lehetőségekhez igazítani a tervet.

Jó munkát és sikeres együttműködést kívánok, kérdéseikkel pedig forduljanak nyugodtan a Fővárosi Esélyegyenlőség Módszertani Iroda munkatársaihoz.

Koltai Luca, irodavezető
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Feketén foglalkoztattak egy 15 éves fiút, akinek mindkét kezét összepréselte egy gép

Vádat emelt a Kecskeméti Járási Ügyészség két férfi ellen, akik munkaszerződés és munkavédelmi oktatás nélkül foglalkoztattak egy 15 éves... Teljes cikk

Munkahelyi tréfa: benzint öntött a csikkjére és felgyújtotta kollégáját

A Tatabányai Járási Ügyészség súlyos testi sértés bűntette miatt nyújtott be vádiratot azzal a férfival szemben, aki tréfából meggyújtotta... Teljes cikk

35 milliót fizet az exférj volt feleségének a házasság alatt végzett házimunkáért

A háztartásban és a gyereknevelésben végzett munkát, melyet gyakran "láthatatlan munkaként" is emlegetnek, ritkán lehet pénzbeli fizetésre váltani.... Teljes cikk