Bukásra áll a kétszintű érettségi
Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a kétszintű érettségi rendszer hangzott el többek között az oktatási kerekasztal keddi konferenciáján. A testületnek a közoktatás megújítására tett javaslataihoz hosszú távú politikai konszenzusra volna szükség.
Hozzátette: az OKA négy prioritás - minőségibb tanári kar, a tananyag-közvetítés meghaladása, az esélykülönbségek csökkentése és az iskolai munka értékelése - mentén kidolgozott javaslatai súlyos érdeksérelmeket okozhatnak, de ezt vállalni kell annak érdekében, hogy versenyképessé váljon az oktatás és ennek nyomán az ország.
Az érettségi tárgyak 90 százaléka egy-két diákot érint
A Magyar Tudományos Akadémia elnöke a Zöld könyv megállapításainak döntő részével egyetért, például osztja a szakemberek azon véleményét, hogy a kétszintű érettségi rendszer nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A Zöld könyvben megfogalmazottak szerint a kétszintű érettségi ugyanis túl hamar kényszeríti a diákokat a specializálódásra, ráadásul a felsőoktatás kiterjesztése miatt az emelt szint, mint felvételi követelmény szintén értelmét vesztette. (Egyre kevesebben is választják ezt a vizsgaformát.) A szakemberek szerint ugyanakkor méréselméleti problémák is felvetődnek a két érettségi kapcsán.
Pálinkás József szerint az érettséginek az ismereteket, képességeket, a műveltséget mérő kimeneti vizsgának kell lennie. Annyit hozzátett ehhez, hogy szerinte az iskola nevelési funkcióját is mérnie kellene a középiskolát lezáró vizsgának. A Fidesz-kormány oktatási minisztere kitért azokra a Zöld könyvben szereplő adatokra is, amelyek szerint mindössze 19 olyan vizsgatárgy van, amit az érettségizők több mint egy százaléka választ a matúrán. 189 tárgyból pedig 116 olyan van, amelyet ötvennél kevesebben választottak. Nem biztos, hogy szükség van arra, hogy testnevelésből bolgár nyelven lehessen vizsgázni közölte, és megerősítette, hogy a tárgyak számának drasztikus csökkentésére van szükség.
Ugyanígy egyetért az MTA-elnök a tanári kar minőségét, a tanári pálya presztízsét javító intézkedésekkel.
Kioltották egymást az eddigi reformok
Csapó Benő egyetemi tanár, az OKA tagja azt emelte ki a konferencián, hogy a javaslataikkal át kívántak lépni az eddigi oktatási reformok gyakorlatán, amelyek ugyan jó szándékúak voltak legtöbbször de rendre kioltották egymást.
Például az iskolák közti különbségeket az integráció támogatásával próbáltuk csökkenteni, ugyanakkor a rendszerbe van kódolva a 4, 6, 8 osztályos középiskolák felvételeinek ezzel épp ellentétes hatású szűrője. Vagy egyetemi szintre emeltük a tanárképzést, de főiskolák is indíthatnak mesterszakot. A kompetenciák fejlesztését hangsúlyozzuk, míg több mint 80 tanári szak indul és több mint 130 különböző érettségi tárgy van. A Zöld könyv tudományosan megalapozott - javaslatai viszont Csapó szerint a rendszer egészét vizsgálják a kisgyermekkortól a tanárképzésig, a munkaerőpiactól az oktatásfinanszírozásig.
Pénz, fenntartók, iskolák
Csapó Benő szerint Magyarország az OECD átlagánál körülbelül egy százalékkal fordít kevesebbet az oktatásra. A PISA-mérésekben részt vevők között csak négy olyan ország van, amelyik nálunk kevesebbet költ a közoktatás első nyolc évére. Így az egyébként közepes eredményeink még jobbak is annál, mint amit az alacsony ráfordítások alapján várhatnánk. Viszont a konferencián azt is kiemelte, hogy sok olyan ország van, amely többet költ az oktatásra, mint mi, de mégsem jobbak az eredményei. Ebből viszont az következik, hogy nem csak pénz kérdése a minőségi oktatás, a ráfordítások okos felhasználásán is sok múlik.
A magyar oktatási intézmények finanszírozásának alapvető megváltoztatása nélkül az OKA javaslatai nagyon nehezen vagy egyáltalán nem valósíthatók meg véli Varga Júlia közgazdász, OKA-tag. A jelenlegi fenntartói rendszerben illúzió, hogy megújuljon a közoktatás. Ezért az OKA egyfajta önkormányzati reformot szorgalmaz, amelynek lényege, hogy a szétaprózódott és egyre jobban ellehetetlenülő önkormányzati fenntartói rendszer alakuljon át egy erős középszintű, kistérségi önkormányzatokon alapuló rendszerré. E kistérségi fenntartóknak kellene az elképzelések szerint szervezniük oktatási tankerületeket, amelyek önálló gazdasági jogosítvánnyal rendelkeznének.
Politika, konszenzus
A közoktatást megújító javaslatok mindegyikéről, de különösen, a minősített parlamenti többséget kívánó önkormányzati reformról szóló döntés a politikusok kezében van. A kerekasztal szakértői szerint ki kellene vonni a politikából a közoktatás átalakítását, ezt azonban az akadémia elnöke nem tartja megvalósíthatónak. Pálinkás József úgy véli, a politikát rá kell kényszeríteni, hogy hosszú távon egyezzen meg az oktatás ügyében, s ezt a területet kiemelten kezelje.
Pálinkás a FigyelőNet kérdésére kifejtette, lát némi esélyt arra, hogy az oktatás része legyen ugyan a politikának, de ne legyen része a politikai hatalom megszerzéséért folyó versenynek. Mint mondta, ezt nehéz megvalósítani, de minden politikai szereplőnek önmérsékletet kell tanúsítania. Az elnök szerint a közvélemény nyomása ráveheti a politikai pártokat arra, hogy leüljenek e kérdésben egymással tárgyalni.
Az akadémia nevében a volt fideszes oktatási miniszter kijelentette: kiállunk amellett, hogy a közoktatás központi kérdés, szinte az egyes számú prioritás legyen az országban. Hozzátette, hiába gondolkodunk különböző gazdasági csomagokban, ha nem tudjuk ehhez a fiatalok képzettségét és a munkában való részvételét biztosítani, akkor nem lesz, aki ezeket a nagyon szép elképzeléseket megvalósítsa.
Baljós jelek
Csapó Benő a politikai támogatás kapcsán emlékeztetett arra, hogy a nemzeti csúcson a magyar kormány képviselője kijelentette, az oktatáskutatásra (amelynek fejlesztése hangsúlyosan szerepel a Zöld könyvben) nem érdemes pénzt fordítani. Ennek ellenére nagyon sok olyan diagnózis megfogalmazódott a javaslatok között, amire senki nem mondhatja, hogy nem kell megvalósítani. Verbális egyetértést, támogatást a politika részéről szerinte tehát lehet találni.
A probléma inkább az, hogy rengeteg érdek szól amellett, hogy maradjon ilyen az oktatási rendszer, hiszen sok ember egzisztenciája függ ettől. A tanárképzés reformja például az egyik legerősebb lobbi, a felsőoktatás szereplőinek érdekeit sérti.
Ezért kell, hogy a politika hosszú távú nemzeti érdekben gondolkodjon a rövid távú érdeksérelmek ellenére véli Csapó. Mindenesetre rossz üzenet, hogy a nagy nehezen átvitt kezdő pedagógusi béremelést - bár a miniszter már be is jelentette a válság hatására visszavonták a büdzséből.
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
A megkérdezettek szerint több munkalehetőség közül válogathat, aki megtanul egy új nyelvet. Teljes cikk
Díjmentes, online elvégezhető, akkreditált pedagógustovábbképzési lehetőség nyílt a KRÉTA egyre népszerűbb Idegennyelvi Felkészítő Moduljához... Teljes cikk
Siófokon nyitja meg új campusát a Debreceni Egyetem (DE), az erről szóló megállapodást pénteken írták alá a felsőoktatási intézmény és a város vezetői. Teljes cikk
- Érettségi-para szülőként? HR szakértői tippek következnek! 4 hete
- Így alakul az érettségizők száma Magyarországon 1998 és 2024 között 1 hónapja
- Pénteken kezdődnek a május-júniusi érettségi vizsgák 1 hónapja
- Minden magyar érettségi azonos értékű 3 hónapja
- Változások az OTP-pénztárak vezetésében 3 hónapja
- Február 15-éig lehet jelentkezni a tavaszi érettségi vizsgákra 5 hónapja
- Jubileumi HR konferencia a Debreceni Egyetemen 6 hónapja
- Hamarosan leköszön a Szallas.hu Zrt. vezérigazgatója 6 hónapja
- Szelídültek vagy vadabbak lettek az informatikusok bérigényei? 7 hónapja
- Október 16-án kezdődnek az őszi érettségik 8 hónapja
- Így változik a pedagógusképzés szeptembertől 11 hónapja