Átrendezi a munkaerőpiacot az elektromos autók gyártása
Nem a GDP-re hanem a munkaerőpiacra lesz hatással, ha a gyártók átállnak az elektromos autók gyártására. Azok az országok vannak veszélyben, amelyek az autóiparra alapozzák gazdaságuk jó részét.
A belső égésű motorral szerelt járművek munkaerő-szükséglete lényegesen magasabb az elektromos hajtású modellekénél, így a foglalkoztatás területén a korábban becsültnél is súlyosabb következményei lesznek az autóipari korszakváltásnak -idézi az FTI Consulting tanácsadó cég elemzését a Világgazdaság.
Az európai autógyártói szövetség (ACEA) számára készült dokumentum hangsúlyozza, hogy már most meg kell kezdeni az előkészületeket a teljes átállásra. Példaként Európa vezető autógyártó államát, Németországot említik, ahol az ágazatban dolgozó 620 ezer embernek az 58 százaléka lesz kénytelen más munkakörben elhelyezkedni. A következő évtized közepétől így a dolgozók csaknem kétharmadának munkája válik feleslegessé, ez köszönhető annak, hogy sokkal kevesebb részegységből áll a hajtáslánc, így az alkatrészgyártás és a szervizelés is kevesebb.
Mindez azonban nem csak a dolgozókat érinti hátrányosan, hanem az alkatrész beszállító cégek megrendelései is 38 százalékkal csökkenhetnek a becslések szerint. Az utángyártott alkatrészek készítői 17 százalék körüli igénycsökkenéssel kalkulálhatnak amiatt, hogy a villanyautó feleannyi részegységből épül fel.
A szervizekben sem lesz sok dolga a munkaerőnek: összehasonlításképpen egy elektromos Chevrolet Volt és Volkswagen Golf-ot hasonlítottak össze. A villanyautónak 240 ezer kilométerenként (vagy ötévente) kell kötelezően felkeresnie a szerelőműhelyt, míg csak a kopóalkatrészek miatt 16 ezer kilométerenként látogatja a Golf tulaja a szervizt. A dokumentum szerint ráadásul a hibrid technológia is kifuthat, mivel annak gazdaságossága is megkérdőjeleződik éppen a még létező benzinmotor összeszerelésének alkatrész és munkaerő-igényessége miatt. A cég szerint az sem megoldás, ha Európa is akkumulátor gyárak építésébe fog, mert a munkaerő töredékét szívja csak fel. További kockázat, hogy óriási áremelkedés jöhet az újautó-piacon a technológiaváltás időszakában.
Ugyanakkor van pozitívum is: drágább, de jelentősen megnövelt hatótávolságú gépkocsikat viszont olcsóbban lehet üzemeltetni, a megtakarított pénz más területen való elköltésével munkahelyeket lehet teremteni, ami pozitív hatás.
vg.hu
Az európai autógyártói szövetség (ACEA) számára készült dokumentum hangsúlyozza, hogy már most meg kell kezdeni az előkészületeket a teljes átállásra. Példaként Európa vezető autógyártó államát, Németországot említik, ahol az ágazatban dolgozó 620 ezer embernek az 58 százaléka lesz kénytelen más munkakörben elhelyezkedni. A következő évtized közepétől így a dolgozók csaknem kétharmadának munkája válik feleslegessé, ez köszönhető annak, hogy sokkal kevesebb részegységből áll a hajtáslánc, így az alkatrészgyártás és a szervizelés is kevesebb.
Mindez azonban nem csak a dolgozókat érinti hátrányosan, hanem az alkatrész beszállító cégek megrendelései is 38 százalékkal csökkenhetnek a becslések szerint. Az utángyártott alkatrészek készítői 17 százalék körüli igénycsökkenéssel kalkulálhatnak amiatt, hogy a villanyautó feleannyi részegységből épül fel.
A szervizekben sem lesz sok dolga a munkaerőnek: összehasonlításképpen egy elektromos Chevrolet Volt és Volkswagen Golf-ot hasonlítottak össze. A villanyautónak 240 ezer kilométerenként (vagy ötévente) kell kötelezően felkeresnie a szerelőműhelyt, míg csak a kopóalkatrészek miatt 16 ezer kilométerenként látogatja a Golf tulaja a szervizt. A dokumentum szerint ráadásul a hibrid technológia is kifuthat, mivel annak gazdaságossága is megkérdőjeleződik éppen a még létező benzinmotor összeszerelésének alkatrész és munkaerő-igényessége miatt. A cég szerint az sem megoldás, ha Európa is akkumulátor gyárak építésébe fog, mert a munkaerő töredékét szívja csak fel. További kockázat, hogy óriási áremelkedés jöhet az újautó-piacon a technológiaváltás időszakában.
Ugyanakkor van pozitívum is: drágább, de jelentősen megnövelt hatótávolságú gépkocsikat viszont olcsóbban lehet üzemeltetni, a megtakarított pénz más területen való elköltésével munkahelyeket lehet teremteni, ami pozitív hatás.
vg.hu
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
További cikkek
NAV: őstermelők és áfás magánszemélyek is használhatják az szja-bevallási tervezeteket bevallásuk elkészítéséhez
Május 21-éig küldhetik be a NAV-hoz szja-bevallásukat az adózók. Teljes cikk
Hankó Balázs: a térségfejlesztés modellje a szakképzés
Nyíregyháza polgármestere szerint a munkahelyek kérdésének megoldására az önkormányzat gazdaságfejlesztési és ipari park fejlesztési programja lehet megoldás. Teljes cikk
Ennyi borravalót adnak a magyarok a vendéglátóhelyeken
A mobiltelefonos fizetés leginkább a fiatal felnőttek körében jellemző. Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- A BMW autógyár miatt nőtt az érdeklődés a járműmérnöki képzés iránt Debrecenben 7 napja
- MFB: már lehet pályázni a kamatmentes, uniós forrású beruházási hitelre 1 hete
- Minden ötödik magyarországi német vállalat leépítést fontolgat idén 1 hete
- Új kihívások előtt a munkavédelem 2024-ben - támogatási programot is indítanak 1 hete
- Keddtől indul a KKV Technológia Plusz Hitelprogram 1 hete
- Nők a kormányművek mögött - Lányok Napja a Boschnál 2 hete
- Erre figyelmeztetik a szakértők az üzemanyagkártyát használó vállalkozásokat 2 hete
- Miért megyünk mi magyarok külföldre és miért jönnek hozzánk Ázsiából dolgozni? 3 hete
- Nagy Márton: jövőre újraindul a gazdasági növekedés, a munkaerőpiac is megmozdult 3 hete
- Czomba Sándor: a magyar emberektől nem vehetik el a munkahelyeket a vendégmunkások 3 hete
- Kiderült, miért váltak óvatosabbá a dolgozók a munkahelyváltást illetően 3 hete