Hogyan válassz SEO szakembert HR-esként?

Egyre több hazai cég kezd el komolyabban foglalkozni a keresőoptimalizálással, és vesz fel házon belülre SEO szakembert. A kiválasztás már azért sem könnyű, mert Magyarországon szinte mindenki autodidakta módon sajátítja el a szakmát. Ennek okán a belépési küszöb is alacsony. Most megmutatom, hogyan találd meg HR-esként a megfelelő szakavatottat, hogy a futószalagon érkezennek az organikus látogatók a céges honlapra.
Ismerd meg a SEO alapjait
Bármennyire ellentmondásosan hangzik is, előszőr ismerkedj meg a keresőoptimalizálás alapjaival. A legfontosabb, hogy megértsd a bevált SEO gyakorlatokat, valamint a Google irányelveit. Legyél tisztában azzal, hogy mik számítanak fehér kalapos (white hat) módszereknek, vagy mi az, amit jobb messziről elkerülni. Máskülönben a megszerzett tudásból HR-esként is profitálhatsz.
Az interneten tömérdek mennyiségű ingyenes és fizetős anyag érhető el magyar és angol nyelven egyaránt. Ezekből gyorstalpaló módon szerezhetsz alapvető SEO ismereteket. A nagy SEO szoftverek és eszközök díjmentes alapozó kurzusai általában megbízható tudásanyagként szolgálnak. Semrush Academy, The Beginner's Guide to SEO, Yoast SEO Academy – csak hogy néhányat említsek a sok közül.
Így add fel az álláshirdetést
A legalkalmasabb SEO specialista megtalálásának első lépése az álláshirdetés elkészítése. Noha biztos vagyok benne, hogy a HR-eresként ebben sokkal profibb vagy, mint én, de bízom benne, hogy néhány szemponttal mégis a segítségedre leszek.
Kardinális, hogy a jelentkező nyitott legyen a cég terméke vagy szolgáltatása iránt. Még a legrátermettebb SEO-s sem tud kellő hatékonysággal munkálkodni olyanon, amivel nem ért egyet. Tedd világossá, hogy mivel foglalkozik és mit kínál a vállalkozás.
Természetesen az alacsonyan csüngő gyümölcsök mellett nem szabad elmenni, de alapvetően a keresőoptimalizálás lényege a fenntartható és skálázható fejlődés. Ebből kifolyólag olyat keresel, aki hosszú távra tervez. Könnyen elképzelhető, hogy csak maga a weboldal rendbetétele több hónapig fog tartani.
Lényeges, hogy a SEO szakember képes legyen edukálni a munkatársakat, így a cég általános működésének a részévé válhat a keresőoptimalizálás. Például nem árt, ha már bármelyik kolléga SEO-barát módon tud feltölteni egy cikket.
Ez a pozíció igazán holisztikus szemléletet és komplex gondolkodást kíván meg. Többek között fontos, hogy a SEO szakértő átlássa a vállalat online marketing tevékenységét, megértse a cég működését és ismerje a célközönségét.
Az sem utolsó szempont, hogy a jelentkező priorizálni tudja a feladatokat, mert a keresőoptimalizálás világában ez a siker kulcsa. Arra kell fókuszálni, ami valós eredményt hoz.
Kérj referenciamunkákat
A kiválasztás következő lépcsője, hogy meggyőződj a jelentkező elméleti és gyakorlati tudásáról. Főleg az utóbbiról. Ugyanis lehet valaki akármennyire jó elméletben, ha egyszer a keresőoptimalizálás „empirikus műfaj”.
Nyugodtan kérj be referenciamunkákat. Bizonyosodj meg róla, hogy azok valódiak. Visszatérve a fentiekhez, itt nagy előny, ha rendelkezel némi jártassággal a keresőoptimalizálás terén, mert könnyedén kiszűrheted, ha valaki meg akar vezetni. Jó hat tudod, hogy nemcsak a forgalom számít, hanem az online jelenlét minősége is.
A legjobb, ha a potenciális jelölt az adott iparágban vagy releváns területen szerzett már tapasztalatot. Ez olyan egyedi látásmódot ad, aminek köszönhetően gyakorlott taktikával és kreatívan fog megbirkózni a rá váró kihívásokkal.
Érdemes már az elején tisztázni az elvárásokat
Ha úgy érzed, megtaláltad a legalkalmasabb jelöltet, akkor ajánlott már a legelején lefektetni az elvárásokat.
Milyen gyakorisággal készülnek a riportok? Mi alapján méri a SEO eredményességét? Honnan tudja a cégvezetés, hogy a célkitűzések terv szerint haladnak? Mind-mind olyan kérdések, amiknek a megválaszolása egyszerűnek tűnhet, de a hosszú távú siker alapja.
Persze egészen más a felállás, ha a vállalatnak már van egy marketingcsoportja, akikkel összehangoltan és közösen történhet a jelölt kiválasztása.
Balog Botond
SEO szakértő
Borítókép: canva.com