Talajmentes termesztéssel egy fenntarthatóbb jövőért – interjú Rácz Grétával, a Green Drops Farm ügyvezetőjével és társalapítójával

Otthoni kertészkedéssel indult, mára pedig a fenntarthatóság védjegyét viselve egy
élelemválság leküzdésében is kulcsszerepet játszhat – a Green Drops Farm 5 éve robbant be
teljesen egyedülálló növény-és zöldségtermesztő technológiájával a magyar piacra, és azóta is
főszereplő iparágában. Központjukat, a debreceni farmot látogattam meg, és beszélgettem
el a fiatal ügyvezetővel és társalapítóval, a Forbes legutóbbi 30/30-as listáján is szereplő Rácz
Grétával.
A technológia
Habár 2019 nyarán alapította meg a céget Gréta és édesapja, kertészkedéssel már 2011 óta foglalkoznak. A módszerük sikerességének két kulcsa van: az egyik a védett, mobilis farm, amelyben az év minden napján tudják biztosítani és kontrollálni a megfelelő termelési körülményeket, időjárástól és napszaktól függetlenül. A másik létfontosságú elem a farm forgatható tornyainak serege, azaz a Rotowerek. Ezekben történik a növények termesztése, és a hidroponikus technológiát alkalmazva mindez teljesen föld felhasználása nélkül és minimális vízmennyiség igénybevételével történik. Termesztettek már paradicsomot, epret és kígyóuborkát is, a keresletet követve jelenleg fűszernövényeket és leveles zöldségeket termelnek – és teszik
mindezt rendkívül gyorsan.
„A magvetéstől a fogyasztásig mindössze 50 nap alatt el tudunk jutni” – fejtette ki Gréta.
Egyedülállók a piacon
Magyarországon a mai napig teljesen egyedülállók, mivel a legnagyobb versenytársak is csupán közvetítenek, azaz külföldről megvásárolt berendezéseket értékesítenek tovább itthon. Elmondása szerint Gréta azonban hálás azért a konkurenciának, hogy az bővíti a hidroponikus iparágat és segít az emberek edukálásában.
De mit nyújt a Green Drops Farm amellett, hogy nem csak közvetít, hanem helyben termel és teljesen saját berendezésekkel működik?
Egyrészt 100%-ban magyar eszközökkel és alapanyagokkal dolgoznak, ami lehetővé teszi, hogy mindent le tudjanak ellenőrizni a munka megkezdése előtt és a végeredmény tökéletes minőségű legyen.
„Nagyon figyelünk, hogy a termelési eszközöket honnan szerezzük be, a magokat, a kőzetgyapotot, hogy minden teljesen steril legyen és ne legyen benne valamilyen baktérium vagy fertőzés, ami károsíthatja a növényt később.”
A környezettudatosság és a minőség priorizálása miatt a nagyvállalatok is szívesebben dolgoznak egy helyi startuppal, amely ezek mellett sokkal gyorsabban és rugalmasabban tud reagálni egy megkeresésre.
Ott van még a szaktudás, a 10 év fölötti termesztési tapasztalat, plusz az ismeretterjesztő- és a termesztést segítő tartalmak is, amelyeket saját csoportokban vagy a Youtube-on tesznek közzé, ezáltal még jobban rendelkezésre állnak az ügyfelek számára. Gréta elmondása szerint olyan is előfordul, hogy egy ügyfél másik berendezéssel vagy technológiával kezdi a termelést, aztán hozzájuk fordulnak segítségért, szaktanácsadásért vagy éppen alternatíváért.
Végül, de nem utolsó sorban ott van a modern rendszer, ami az egész farmot működteti. Az összes termelési paramétert, köztük a fényt, hőmérsékletet, páratartalmat vagy éppen a víz kémiai összetételét szenzorosan vizsgálják és egy applikáción keresztül követik, ha pedig valami nem stimmelne, a rendszer értesítést küld. Nagyobb volumenű termelőknek automatizálják a
rendszert, így nincs olyan hiba, hogy túl- vagy alul van öntözve a növény, emellett pontosan be van állítva, hogy mennyi tápanyagot kapjon.
„Szabad termőföldeken is lehet rossz minőségű növényeket vagy nem olyan hatékonyan termelni, illetve nyáron már sok növényt nem csak földeken, de üvegházban sem lehet sikeresen felnevelni, mert annyira meleg van. A mi módszerünkkel az olyan dolgok, mint a fagyok, a jégeső, az aszály, hőhullámok, valamint a fertőzések és élősködők kiküszöbölhetők” – tette hozzá Gréta.
A múlt
Elindulásnál a Green Drops Farm működési modellje szerint éttermeket és hoteleket kerestek fel, mert az ilyen vendéglátó egységekben mindig szükség van fűszernövényekre. Ezekhez azonban itthon sokszor szárított formában vagy csak külföldi beszállítóktól lehet hozzájutni, emiatt azok veszítenek a frissességükből, tápanyagtartalmukból, továbbá ott vannak a szállítási költségek is. Ezt a koncepciót húzta keresztül a Covid járvány, melynek következtében az ügyfélkörbe tartozó cégek arra kényszerültek, hogy bezárják kapuikat, így értelemszerűen a termésekre sem tartottak igényt. Gréta szerint, habár a befektetők nagyon megértőek voltak a helyzetre való tekintettel, mindenképp elő kellett rukkolni valami új modellel. A körülményekre reagálva és a piackutatói feladatokat elvégezve elkezdték magánszemélyeknek is értékesíteni a növényeket, illetve a tornyokat.
„A karantén időszakának köszönhetően sok embernek felszabadult némi szabadideje, amit eddig utazással töltött. Emiatt sokan kerestek valami új hobbit, és közülük többen is urbán kertészkedésbe, balkonládás kertészkedésbe kezdtek. Mi őket szerettük volna megszólítani, és azokat, akiknek fontos, hogy honnan és milyen minőségű élelmet szereznek be.”
A jelen
A Covid válság után ma már újra szárnyalnak a B2B kapcsolatok, és most már nem csak vendéglátóipari egységek a megrendelők, hanem nagyvállalati irodák, szociális intézmények vagy akár önkormányzatok is. Ezzel ők nem csak a fenntarthatóság támogatásában vesznek részt, hanem egyfajta vállalati egészségprogram keretein belül friss zöldséget ajánlanak fel munkavállalóiknak és egyéb tagjaiknak, ami a megtartásukban is segíthet. A farm dolgozói ráadásul a környezettudatosság jegyében a Debrecen környéki partnerekhez elektromos teherkerékpárral szállítják ki a megrendeléseket, ezzel is lecsökkentve a fosszilis energia felhasználását.
Magánszemélyeknek továbbra is értékesítenek webshopon keresztül, emellett a Green Drops Farm csapatának tagjai sok erőforrást szánnak most arra, hogy a meglévő ügyfélkapcsolatokat elmélyítsék és szolgáltatás terén többet nyújtsanak, ezzel egy még pozitívabb élményben részesítve az ügyfeleket.
Végül, de nem utolsó sorban egy harmadik csatorna is megnyílt, ez pedig a disztribútori/nagykereskedelmi partnerekkel való együttműködés, például a Praktikerrel. Ebben az esetben nem a növények, hanem az alapanyagok, eszközök és a technológia képezi a partnerség alkujának tárgyát.
A jövő
Elsősorban szeretnének megerősödni itthon, és még jobbá, strukturáltabbá tenni a működésüket, azonban nem állnának meg a határakon belül. Külföldre már értékesítenek, Romániában forgalmazási megállapodás is van. Kacsintgatnak Nyugat-Európa felé is, ahol habár az emberek sokkal nyitottabbak a fenntartható megoldásokra és az egészséges életmódra Gréta szerint, pont emiatt nagyobb a konkurencia is. Viszont nem csak nyugat felé veheti az irányt a Green Drops Farm a jövőben.
„A Közel-Kelet lehet még célpiac számunkra, mert a tőke megvan és a kereslet is mindenképpen. A szárazságra, vízhiányra és a jó minőségű talaj hiányára a mi termelési technológiánk tökéletes megoldást kínál” – osztotta meg a fiatal ügyvezető.
Személyes fejlődés
Grétának biológus végzettsége van, ami főleg a cég indulásánál vált hasznára, vállalkozási tapasztalata, illetve értékesítői- és üzletfejlesztési tudása egyáltalán nem volt, ma pedig már ezekkel foglalkozik főként. Úgy érzi, hogy ezeken a területeken rengeteget fejlődött, és habár szeretne bennük még jobbá válni és egy teljes önmenedzsmenti szintre eljutni, nagyon büszke a
saját- és a cége eddigi teljesítményére.
„Azt veszem észre, hogy sokan az én arcommal azonosítják a Green Drops Farmot, és habár nem egyedül csináltam, nagyon örülök, hogy a hozzáállásom és a professzionalizmusom megjelenik az ügyfelek előtt is” – fejtette ki.
Egyéni tervei között az szerepel, hogy hosszútávon kevesebbet kelljen a vállalkozás operatív részével foglalkoznia, inkább a stratégiai oldalra fókuszálna. Ha pedig valamikor már nem a farm ügyvezetője lenne, akkor sem hagyná el a startupok világát.
„Amit magamhoz nagyon közel érzek, az egy tanácsadási, mentorálási vonal. Az évek alatt összegyűjtött tapasztalatok, ismeretek, kapcsolatok segítségével szívesen támogatnék majd más csapatokat, induló vállalkozásokat, akár befektetőként is.”
Két tanács
A beszélgetésünk végén két kérdést tettem még fel Grétának:
1. Mit üzensz azoknak, akik szeretnének tenni a fenntarthatóbb jövőért, de egyedül kevésnek érzik magukat?
„Ezt tartom a legrosszabb mentalitásnak, és bármilyen elcsépeltnek hangzik, a ’Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!’ mottót tudnám itt megemlíteni. Nyilván egy nagyon utópisztikus álom az, hogy minden nagyon zöld, mindenki boldog és hippi módjára él a világon, mert ebbe gazdasági érdekek is beleszólnak, illetve számít a kultúra, az emberek elképzelése és a gyerekek neveltetése, hogy hogyan szocializálódtak, mit tanultak. Az utóbbin viszont lehet változtatni.”
2. Mit üzensz azoknak, akik ugyanígy fiatalon szeretnének egy saját startup felépítésébe belevágni?
„Az iszonyú erős motiváció, vízió és türelem megléte mellett jó társakra is szükség van. Nem fogsz tudni egyedül értékesíteni, a pénzügyeket kezelni, a marketingért felelni és a beszállítókkal egyeztetni egyszerre. Azzal foglalkozz, amiben te jó vagy, a többi területhez pedig keress olyan csapattársakat, akik értenek hozzá és ugyanolyan a hozzáállásuk, mint neked. Ezen kívül pedig fontos a rugalmasság. Jó, ha van egy ötlet, de nem szabad sarkosan ragaszkodni hozzá az elején, mert sok minden befolyásolhatja még a sikerét – a megvalósíthatóság, a piaci trend és ügyféligény, vagy egy világjárvány például.”