kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 13 éve

Miért nem szerveznek ki a magyar cégek?

Hazánkban a kiszervezési-hajlandóság elsősorban cégkultúra kérdése, de függ a vállalat stratégiájától is. Magyarországra különösen jellemző az a fajta vállalati vezetés, amely inkább szól a hatalomról, mint a hatékonyságról, így hiába szól megannyi érv a kiszervezés mellett, a vállalatok nem élnek vele - összegzi Bacsó Tibor, az Accenture Magyarország ügyvezető igazgatója. A 215 000 dolgozót foglalkoztató, 120 országban jelen levő céget negyedszerre választották a világ legjobb outsourcing szolgáltatójának.

images

images

Átalakulóban az outsourcing-piac

Mint megírtuk, az elmúlt években megváltozott az outsourcing iránti igény és kereslet. A teljes körű outsourcing iránti érdeklődés visszaesett, ezzel párhuzamosan viszont sok részfeladatot szerveznek ki a cégek, amelyek közül sok kötődik a HR-hez, a Kelly Services, a VT-Soft és az Accenture Magyarország tapasztalatai szerint. A cégek leginkább a toborzást, egy-egy üzleti folyamatot, vagy a kölcsönzött állomány menedzselését bízzák külső szolgáltatóra - tapasztalja a Kelly Services.

"A HR-en belül népszerű a teljesítménymenedzsment, az utánpótlás, és a tréning házon kívül történő működtetése, ezen feladatok kezelése ugyanis globálisan is könnyen megoldható, szemben például a bérszámfejtéssel" - mondta portálunknak Bacsó Tibor. Az Accenture Magyarország ügyvezető igazgatója hozzátette: bár egy nemzetközi, adott szolgáltatásra szakosodott gárdával, a vállalatokat átfogó, különböző ágazatokra és olyan üzleti folyamatokra kiterjedő tapasztalati háttérrel rendelkező cégnek, mint amilyen az Accenture is, ez nem okoz problémát.

A cég úgy tapasztalja, hogy a HR-en kívül általában az informatika, a beszerzés, a bérszámfejtés, a pénzügy, számvitel feladatait szervezik ki a cégek. A világnak nincs olyan része, ahol ne lenne jelen a vállalat: megközelítőleg 215 000 dolgozója több mint 120 országban segíti ügyfeleit. A földrajzi lefedettség tehát nagy előny abból szempontból is, hogy tisztában vannak a helyi viszonyokkal és nem merül fel a jogi vagy nyelvi akadály. Ugyanakkor a vállalatok nemcsak ezért bízzák tevékenységeik elvégzését az Accenture-re, hanem azért is, mert négy éve vezeti a világ legjobb outsourcing szolgáltatóinak rangsorát.

"Az igen komoly elismerés jelzi - emeli ki az ügyvezető igazgató -a példátlan kiszolgálási kultúránkat. Az Accenture tudja, hogy mitől jó egy outsourcing megoldás és mindezt a magas színvonalat rendkívül költséghatékonyan éri el, ami szintén hozzájárul vállalatunk népszerűségéhez - mondja Bacsó Tibor.

Vállalatspecifikus, komplex megoldásokat várnak a cégek

Hazánkban a HR szolgáltatói piacnak komplex, vállalat-specifikus, költséghatékony megoldásokat kell kínálnia, ha meg akar felelni a cégek elvárásainak - tapasztalják a VT-Soft szakemberei. Ilyen lehet a helyszíni ügyfélszolgálat, melyet a szolgáltató is nyújt ügyfeleinek. Felismerték ugyanis, hogy a cégek igénylik a tanácsadást, az azonnali segítségnyújtást, főként, ha a bérszámfejtés, TB ügyintézés és munkaügyi folyamatok kiszervezése mellett döntenek.

Miért nem szerveznek ki a magyar cégek?

Miként Jónás Anikó, a Kelly Services ügyvezető igazgatója kifejtette, a magyar piac kezd nyitottabbá válni a különböző outsourcing megoldások iránt, az Accenture Magyarország azonban pont az ellenkezőjét tapasztalja. "Hazánkban a kiszervezés nem a megbízható, jó megoldásként vonult be a köztudatba" - magyarázza Bacsó Tibor. Ennek okát a szakember a magyar cégvezetői kultúrában látja, mivel úgy hiszik, összefügg a belső presztízs, reputáció, hatalom az általa felügyelt kollégák létszámával. "Nehéz az ilyen vállalatok élén álló embereket meggyőzni az ellenkezőjéről. Pedig reputáció szempontjából irreleváns, hogy az illető tíz embert vezet-e vagy háromszázat, hiszen a menedzser határozza meg a stratégiailag fontos célokat, tűzi ki a fő irányokat, és annak végrehajtásáról is ő gondoskodik" - tette hozzá az ügyvezető igazgató.
Az Accenture vezetési tanácsadással, technológiai szolgáltatásokkal és tevékenységek kiszervezésével foglalkozó világcéget már a negyedik egymást követő évben rangsorolta első helyre az Outsourcing Szakértők Nemzetközi Szövetsége (IAOP - International Association of Outsourcing Professionals) a 100 Legjobb Globális Outsourcing Szolgáltató listáján. A rangsor szándéka, hogy segítséget nyújtson a vállalatoknak a szolgáltatók összehasonlításában és kiválasztásában, valamint abban, hogy jobb beszerzési döntéseket hozzanak. A vezető outsourcing cégek stratégiai célkitűzéssé teszik, hogy jó helyezést érjenek el ezen a listán, a szigorú jelentkezési folyamat véghezvitele ugyanis minden jelentkezőnek a javára válik. A szolgáltatókat egy bíráló bizottság rangsorolja aszerint, milyen minőségű szolgáltatást nyújtanak. 18 szempontot vizsgálnak a szigorú jelentkezési folyamat során. A végső rangsor a bírák által a következő szempontokra adott pontszámok súlyozott átlagán alapul: bizonyított szakértelem, méret, növekedés, menedzsment-képességek, valamint ügyfél-referenciák. Ezen objektív módszertan azt a kiértékelési folyamatot tükrözi, amelyet egy vevő használna a szolgáltató kiválasztásakor. - Az első hely megszerzése négy egymást követő éven keresztül kétségtelenül komoly teljesítmény az Accenture részéről, figyelembe véve a jelentkezők minőségét és azt, hogy világszerte minden évben nagyobb a verseny az élvonalbeli hely megtartásáért - mondta Michael Corbett, az IAOP elnöke, és egyben a bíráló bizottság vezetője.


Bacsó Tibor példaként a Nike-ot hozta fel, amely a marketingen kívül minden területet kiszervezett, s mai napig a világ legnagyobb sportcipő- és ruházati gyártója. - Hiába szól megannyi érv (költséghatékonyság, tiszta felelősségi körök, szabályok könnyebb betartatása) az outsourcing mellett, ha nem illik bele a cégkultúra stratégiájába, vagy ellentétes a vállalati filozófiával. Nagyon sok pénz úszik el ezen hozzáállás, cégkultúra miatt" - vélekedik Bacsó Tibor. A szakember úgy látja, ameddig nem teremtődik meg a méretgazdaság, addig a kis cégek sem fognak az outsourcing lehetőségével élni, mivel nem éri meg nekik az informatikát, bérszámfejtést, könyvelést kiszervezni, hiába ismerik fel a benne rejlő lehetőségeket. Ügyfeleik között nem véletlenül több a nemzetközi nagyvállalat.

A VT-Soft szakemberei szerint abban, hogy a cég egy feladatot házon kívül vagy belül old-e meg, nagyban múlik a nemzetközi anyavállalaton. Sok helyen ugyanis az anyavállalat szigorú előírásokat ír elő, milyen feladatokat lehet kiszervezni a vállalaton kívülre, de meghatározzák a választandó humánügyviteli szoftvert is, hogy a globális rendszernek a lehető legegyszerűbb legyen az adatok összegzése. Utóbbi esetekben problémát jelenthetnek a magyar jogrendszer útvesztői, amire sok globális szoftvermegoldás nincs felkészülve - mondják a VT-Soft szakemberei. Az Accenture szakemberei is tisztában vannak azzal, hogy vannak olyan nemzetközi nagyvállalatok, amelyek inkább belül tartják tevékenységeiket, noha a kiszervezés lenne a racionális döntés - stratégiailag, költség szempontjából is. Ugyanakkor azok között, akik céges szolgáltató központok létrehozásával tették ezt, kivétel nélkül találni olyan ügyfeleket, akik nem elégedettek - mutat rá Bacsó Tibor.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk