Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 14 éve

Kiszervezések: amivel talpon maradhatnak a cégek

Az outsourcingra is kihatott a válság, hogy miként, arról eltérnek a vélemények. Egyesek szerint bővült a terület, hiszen a költségcsökkentések egyik módja lehet a szolgáltatáskiszervezés. Mások úgy vélik, még mindig sok cég nem ismerte fel hazánkban ennek az előnyeit.

images

Bár felmérések nincsenek arra vonatkozóan, hogyan hatott a válság az outsourcing piacra, Suhajda Attila, a HOA Magyar Outsourcing Szövetség elnöke szerint két részre kell bontani a piacot: a külföldi beruházók Magyarországra való telepítési trendje megmaradt, így a piac ezen része bővült. A válság idején ugyanis a cégek ugyanúgy odafigyelnek az ügyfeleik kiszolgálására, nem akarnak olcsó országokba menni.

A magyarországi vállalatoknál valamilyen speciális tevékenység elvégzésére magasabb színvonalú szolgáltatást igényelve kiszerveznek egyes tevékenységeket, ugyanakkor nem történt meg a várt áttörés. Szakemberek korábban úgy gondolták, hogy a válság kikényszeríti majd a szervezeti innovációt. Magyarországon ugyanis eddig nem igazán terjedt el a szervezeti-üzleti innováció, nem foglalkoztak a hatékonyság ilyetén növelésével. Suhajda Attila ugyanakkor úgy látja, hogy az érdeklődés elindult ebbe az irányba.

Dudás-Györki Tamás, a VT-SOFT Software Kft. marketing munkatársa szerint a válság természetesen az outsourcing cégekre is hatott, de némileg eltérően, mint más ágazatokban. Úgy véli: a piac nem szűkült, mert a költséghatékonysági szempontok miatt egyre több vállalat szervezi ki a főtevékenységhez szorosan nem kapcsolódó feladatait, viszont a kiélezett verseny a szolgáltatási árak csökkenésében is érzékelhetővé vált.


Mely területeken várható növekedés?



A bérszámfejtés, cafeteria és a munkaügyi feladatok kiszervezése a legnépszerűbb ma Magyarországon, ezeken a területeken lehet növekedésre számítani - véli a szakember. Az is tendenciának számít, hogy a költségcsökkentés jegyében a vállalat IT-költségeit is megpróbálja lefaragni, ezért az ASP megoldások is előtérbe kerülnek, mivel hardware szempontból kevesebb költséggel járnak.

Suhajda Attila kiemelte: a kiszervezésen belül volumenében jelentős részt képvisel a gyártás-összeszerelés, ez a válsággal azonban kezdett visszaszorulni. Ezzel szemben növekedésre lehet számítani az az üzleti szolgáltatások kiszervezése (BPO) területén, például a könyvelés, bérszámfejtés outsourcing népszerűsége növekedhet.


Hogy alakult az informatikai kiszervezés?



A krízis természetesen nem hagyta érintetlenül az IT-kiszervezés területét sem. Míg korábban egy szerződést átlagosan fél év alatt lehetett megkötni, addig ma már hosszabb idő kell hozzá, mivel az ügyfelek csak a kiadások csökkentésére koncentrálnak, és teljes mértékben visszafogják beruházásaikat - jelezte Juhász Lajos, a Navigator Informatika Zrt. vezérigazgatója.

Emellett azonban az is elmondható, hogy a költséghatékonysági szempontok előtérbe kerülésének következtében számos szervezet felismerte, hogy nagyobb működési hatékonyságot érhet el az IT-outsourcing és a pc-mentes irodai megoldások segítségével. A Navigator esetében tehát elmondható, hogy az érdeklődő, potenciális ügyfelek számának növekedése tulajdonképpen a válság pozitív mellékhatásaként értelmezhető.
A 2009-es évről összességében elmondható, hogy jelentősen bővült a piac, hiszen a 2008-as évhez képest legalább ötven százalékkal több cég érdeklődött a Navigatornál az informatikai outsourcing, és a pc-mentes irodai megoldások iránt - tudatta a szakember.

A konkrét ajánlatot kérő cégek nyolcvan százaléka pedig saját maga jelentkezett és nem megkeresésre válaszolt. Véleményük szerint ez egyrészt minden bizonnyal a gazdasági recessziónak köszönhető, másrészt pedig annak, hogy a nagyvállalatok mellett már a kis-és közepes méretű vállalatok is folyamatosan felülvizsgálják kiadásaikat, keresik a kis beruházást igénylő, gyorsan megtérülő megoldásokat és egyre inkább reális alternatívát látnak az IT-outsourcingban.

Az infrastruktúra kihelyezés (server hosting) piaca 2009 második felében szintén dinamizálódott. Ez valószínűsíthetően az informatikai eszközök növekvő energiaigényének tudható be, hiszen a vállalatok ma már egyre kevésbé tudják gazdaságosan üzemeltetni a megnövekedett szerverkapacitásaikat.


Mire számíthatunk a piacon?



Suhajda Attila szerint ami az outsourcing piac közeljövőjét illeti, kormányzati-önkormányzati szinten nem várható nagy mozgás, hiszen nagyobb szervezeti fejlesztésekre optimális esetben csak a 3-4. negyedévben lehet számítani, akkorra gyorsulhatnak fel a kiszervezések (informatikai kiszervezés, ügyintézések). Úgy véli, az üzleti szektor piaca is várhatóan lassan tér magához, ezért nem számít arra, hogy az idei év jobban alakul a tavalyinál.

Globális szinten azonban már tapasztalhatók apróbb pozitív jelek, bár a cégek még mindig nem igazán innoválnak, az elsődleges cél a költségek alacsony szinten tartása. Ugyanakkor lassan az üzleti tevékenységeket támogató szolgáltatások előtérbe kerülhetnek, mint például a toborzás, kiválasztás, személyügyi szolgáltatások, hiszen még ma is nehéz jó munkaerőt találni. Fejlődő terület lehet még az oktatás, tréningek területe, illetve az épület üzemeltetési szolgáltatások. Ez utóbbi azért kerülhet előtérbe, mert a vállalatoknak egyre fontosabb, hogy a lehető legracionálisabban működtessék irodáikat.

Dudás-Györki Tamás úgy látja, hogy a piacon növekedés várható, mivel a válság következtében minden cég elsődleges célnak tartja, hogy költségeit minden szinten a minimálisra csökkentse, aminek kiváló eszköze a szolgáltatáskiszervezés. Ráadásul a hazai cégek nagy része maga üzemelteti IT-rendszerét, tehát bőven van még potenciál a hazai outsourcing szektorban.

Hasonlóan gondolkodnak a Navigatornál is: véleményük szerint az informatikai erősforrás-kihelyezés iránti igény a következő években továbbra is nő és egyre több vállalat dönt majd amellett, hogy informatikai rendszerének üzemeltetésével szakembereket, erre specializálódott szolgáltatókat bíz meg, hogy napi munkafolyamatai során kizárólag az alaptevékenységére koncentrálhasson. A szolgáltatási árak azonban az elmúlt évhez hasonlóan a vártnál jobban csökkennek. 2010-től arra számítanak, hogy egész ágazatok, például a bankszektor is felismeri, hogy az informatikai erőforrás-kihelyezés egy olyan költségcsökkentő megoldás, amelynek előnyei már a szerződéskötéstől számított rövid időintervallumban is éreztetik hatásukat.


HR-kiszervezés: komplexen vagy darabokban?



Globális szinten egyre inkább növekszik azoknak a cégeknek a száma, akik nemcsak egyes HR-szolgáltatásokat szerveznek ki, hanem a teljes tevékenységet, így erre szakosodott külső partnereket vesznek igénybe. Suhajda Attila szerint nálunk is tapasztalható, hogy erre tendálnak a vállalatok. A kis cégek esetében vegyesebb a kép, hiszen náluk a HR-funkciót általában a tulajdonos, cégvezető végzi, és nem is gondolnak a kiszervezésre. Sajnos nálunk ezek a társaságok kevesebbet költenek például képzésre is, mint Nyugat-Európában.

A VT-Softnál viszont úgy látják, hogy a teljes HR kiszervezése még nem igazán jellemző a hazai piacra. A nagy multinacionális cégek közül is többen úgy próbálják meg bebiztosítani magukat, hogy több szolgáltatót alkalmaznak, tehát nincsenek nagy szerződések, nem egy vállalat lája el az összes HR feladatot, hanem inkább több szolgáltatónak adják át az egyes részfeladatokat.


A piac nagyságáról



Suhajda Attila szerint nehéz megmondani, hogy az outsourcing piac jelenleg milyen nagyságú Magyarországon, hiszen maga a definíció sem tisztázott. A klasszikus kiszervezésen azt értjük, hogy egy cég külső szolgáltatóra bízza saját tevékenységének valamely részét az országon belül. Az offshoring outsourcing pedig azt jelenti, hogy egy vállalat világviszonylatban megkeresi a desztinációt, és egy központot telepít oda, ilyenek az üzleti szolgáltató központok.

A magyar piacra jellemző a szervezeti specializáció, mikor például fejvadász cégeket, ügyvédi irodát bíznak meg. Vannak vállalatok, amelyek eleve nem is hoznak létre ilyen részlegeket, mások pedig a meglévőket szervezik ki, illetve szerződnek külső partnerrel.

Kutatások hiányában a szervezet éppen most készít egy felmérést, hogy meghatározzák a piac nagyságát, eredmények valószínűleg az év végére várhatóak. A szakember úgy véli, sokakat meglephetnek majd a számok, ugyanakkor nálunk valószínűleg sokkal kisebb ez a piac, mint a nagyobb üzleti bizalommal rendelkező országokban, ahol például nagyobb fizetési fegyelem jellemző.


Globális és hazai trendek



A kiszervezés fő oka idáig a költségcsökkentés volt, ez a közeljövőben, annyiban változik majd a VT-Soft szerint, hogy ez a rugalmassággal és az innovációs előnyök kihasználásával is kiegészül. A szolgáltató cégek több kisebb projekt alapú szerződéseket fognak kötni a már említett jelenségek miatt, amit az is felerősít, hogy a kis- és középvállalkozások piacán várható még növekedés nemzetközi szinten.

Az informatikai erősforrás-kihelyezés iránti igény a globális piacon sokkal gyorsabban nő, mint hazánkban, hiszen az európai unióban már régóta kultúrája van, Magyarországon pedig az elmúlt évek növekedése ellenére még mindig gyerekcipőben jár. A Navigator információi szerint a következő időszakban a pc-mentes informatikai rendszerek elterjedése és a virtualizáció térhódítása várható, illetve már most is egyre többen döntenek amellett, hogy szervereiket, alkalmazásaikat szerverparkokban, alkalmazáshotelekben helyezik el a minél magasabb szintű költséghatékonyság elérése érdekében.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk

Felesleges harcolni ellene: Balogh Petya az MI-forradalomról

Tavaly novemberben a ChatGPT berúgta az ajtót. Már nem lehet a szellemet visszagyömöszölni a palackba, harcolni sem érdemes ellene, inkább... Teljes cikk