kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 17 éve

Jó vezetők mellett motiváltabbak a dolgozók

A motivációmenedzsment talán az egyik legnagyobb gondja a cégvezetőknek, hiszen ez határozza meg, hogy a dolgozók mennyi energiát és időt fektetnek a munkába. A jó fizetés inkább csak maradásra ösztönzi a munkatársakat, de ettől még nem fognak jobban teljesíteni. Hogyan lehet jól motiválni? Erről kérdeztük a HR vezetőket.

-Sok tényezőtől függ, hogy kit mi motivál egy munkahelyen. Sajnos még mindig érezhető annak hatása, hogy a munkavállalók nem hosszú távra terveznek és a rövid távon megszerezhető magasabb fizetés az egyik első számú motivációs szempont - mondta a HR Portal érdeklődésére Debreczeni Eszter. A Microsoft Magyarország HR igazgatója úgy véli, a pályakezdő fiatalok közül is sokan döntenek inkább a jól hangzó béreket kínáló, de kevesebb fejlődési lehetőséget és hosszú távú perspektívát kínáló munkáltatók mellett, ám arra már nem gondolnak, hogy az egyetemen megszerzett tudásuk öt év múlva kevesebbet érhet a munkaerőpiacon. Mint mondta, a Microsoft-nál ezért arra törekszenek, hogy a munkatársak úgy érezzék, munkájuk tudásalapú befektetés, amelyet pályájuk későbbi szakaszában akár a cégen, a partnercégeken belül, sőt nemzetközi szinten is hasznosíthatnak. Ennek érdekében megfelelő HR- és kompenzációs stratégiát alakítottak ki.

Ötpólusú HR-stratégia a motivált dolgozókért

Debreczeni Eszter úgy véli, az a HR stratégia életképes hosszú távon is, ahol egy munkavállaló nem csak a pénz miatt elkötelezett, a Microsoft-nál ezért öt pillérre épül a humánstratégia. Az egyik elem a teljesítmény-menedzsment, amire azért van szükség, hogy a munkatárs tisztában legyen vele, mi alapján értékelik munkáját, és ennek alapján miként változik a bére. A másik pillér ehhez kapcsolódóan a javadalmazás, juttatás, a harmadik pedig a karriermenedzsment - folytatta Debreczeni Eszter. - Kellő motivációt jelenthet, ha a cégnél van mód az előrelépésre, amellyel új területeket ismerhet meg, új kompetenciákra tehet szert a munkavállaló - fogalmazott a szakember, hozzátéve: hiába azonban a motiváltság, ha a főnökükben nem tudnak megbízni a beosztottak. A Microsoft ezért a vezetők képzésére is kiemelt figyelmet fordít, amely a stratégia negyedik pillére. Végül ösztönzőleg hat a munkatársakra a vállalati kultúra, a tréningeken, konferenciákon történő részvételi lehetőség, valamint az, hogy kiemelkedő munkakörülmények - rugalmas időbeosztás, harmonikus, ergonomikus iroda, kiváló minőségű technikai eszközök - között dolgozhatnak - magyarázta Debreczeni Eszter.

A Microsoftnál - amely tavaly elnyerte a legjobb munkahely díjat hazánkban, idén pedig régiós szinten is első lett - munkakör-értékelésen, besoroláson alapuló bérrendszer működik, az éves fizetésemelések pedig a teljesítményértékeléshez kapcsolódnak. A cégnél különböző szinteket határoznak meg, ami azt mutatja, hogy az adott területen a képességeket és a tapasztalatot tekintve hol tart a dolgozó. A szintekhez pedig fizetési sávokat rendelnek. Mint a HR igazgató elmondta, béren kívüli juttatásokkal is igyekeznek motiválni a dolgozókat, üdülési csekket, ebédjegyet, orvosi szolgáltatást biztosítanak számukra, a pozíciók túlnyomó többségéhez szolgálati autó is jár. Debreczeni Eszter kiemelte az egészségpénztár és az életbiztosítás lehetőségét is, illetve, hogy valamennyi munkatárs rendelkezésre áll az otthoni ADSL. A legkiválóbb kollégák munkáját különböző díjakkal ismerik el, de továbblépésre is lehetőségük van, karrierjükben még jobban kiteljesedhetnek, új munkakörökben próbálhatják ki magukat, ami a gyorsan változó világban Debreczeni Eszter szerint igen hasznos lehet. Míg korábban ugyanis egy vezetőnek csak az alapfolyamatokra - a kitűzött célok elérésének biztosítása, a munkatársak teljesítményének menedzselése - kellett fókuszálnia, addig mára az elkötelezettség biztosítása, a munkatársak fejlesztése és a vezetői stílus fontosabb szerephez jutott. - Egy vállalat úgy tud bővülést elérni, ha jobb szolgáltatást ad. Ebben a versenyben pedig az a csapat győz, amelyik meg tudja győzni az ügyfelet arról, hogy az általa nyújtott szolgáltatásban nem fog csalódni. Ez sokszor a személyes meggyőzésen áll vagy bukik, és itt van a HR-nek nagy feladata. Egy magasabb kompetenciákkal bíró, nagyon elkötelezett ember ugyanis másképpen érvel, mint az, aki már lélekben felmondott - fogalmazott Debreczeni Eszter.

Ne csak maradásra, jobb teljesítményre is ösztönözzünk!

Páldi Tamás, a Lilly Hungária Kft emberi erőforrás igazgatója szerint az anyagi juttatásokon túl számos érzelmi tényezőn múlik, mennyire válik elkötelezetté valaki. A szakember úgy véli, a jó fizetés, a szolgálati autó és az egyéb juttatások pusztán maradásra ösztönzik a dolgozókat, de ettől még nem fognak jobban teljesíteni. Az anyagiak mellett az is számít, hogy a munkatárs jól érzi-e magát a vállalatnál, barátságos, családias légkörben, összeszokott csapatban dolgozik-e, jó-e a főnökével a kapcsolata - sorolta Páldi Tamás. Növeli az elkötelezettséget az is, ha a munkavállaló érzi, elismerik a teljesítményét, biztosítani tudják számára a munka-magánélet egyensúlyát, a rugalmas munkaidőt, illetve van-e jövőkép, karrierlehetőség a cégnél.

A Lilly Hungáriánál ezeket a tényezőket figyelembe véve működik a humánpolitika. A dolgozók a versenyképes jövedelem mellett úgynevezett juttatási csomagot kapnak, amelybe beletartozik többek között az étkezési jegy, az élet- és balesetbiztosítás illetve a használt vállalati gépkocsik, számítógépek megvásárlásának a lehetősége is. A cégnél egy évtizede működik teljesítményértékelési rendszer, amely a bérekre is kihatással van Az alapbérükön felül az értékesítők és az irodai dolgozók is kapnak változó bért valamint egyéb juttatásokat - ecsetelte a HR-igazgató. A több éve a cégnél dolgozókat törzsgárdai jutalomban részesítik. Valamennyi munkatárs előtt kiszámítható karrierút áll, amelyet számos képzési lehetőséggel segítenek. A szakmai tréningek mellett, amelyeket saját tréner vezet, online tréning-adatbázisból bárki választhat kedvére való képzést. A dolgozók 5-10 napot külső képzéseken is részt vehetnek, a nyelvtanulást mindenkinek finanszírozzák. Bizonyos esetekben, amikor az egyén törekvése egybeesik a vállalat üzleti érdekeivel, az MBA vagy szakmai továbbképzést is támogatja a vállalat - árulta el Páldi Tamás. Kiemelt figyelmet fordítanak a vezetőképzésre, a people menedzsment színvonalának emelésére.

A vállalaton belül ugyan szerveznek csapatépítő tréningeket kisebb csoportoknak is, de fontosabbnak tartják az egységes vállalati szemléletet és a több mint egy évszázados vállalati értékeken - kiválóság, feddhetetlenség, emberek iránti tisztelet - alapuló kultúra fenntartását.. Mint Páldi Tamás elmondta, évente két alkalommal üzleti találkozót rendeznek, amelyen a résztvevő munkatársak rálátást kapnak a vállalat stratégiájára és működésére, illetve arra, hogy egyéni munkájával ki miként járul hozzá a vállalati célok megvalósításához. Különösen odafigyelnek a belső kommunikációra, és évente mérik a dolgozói elégedettséget. A visszajelzések alapján a dolgozók magasra értékelik a vállalat vezetőségének ily módon alakított személyzeti politikáját.

Kompenzációs rendszer Borsodi módra

A Borsodi Sörgyárnál két fő részből áll a teljesítményértékelési rendszer, amelyek időben is elkülönülnek egymástól - mondta érdeklődésünkre Fehér Imre személyzeti igazgató. Az év elején a tárgyévet megelőző évre vonatkozó célkitűzéseket értékelik, valamint az adott évre vonatkozó célokat határozzák meg, majd május-június-júliusban a kompetenciákat veszik szemügyre. Ennek során mind a viselkedésbeli, globális érvényű, mind a szakmai kompetenciákat értékelik a vezetők és a kapott értékek alapján, amennyiben szükséges, meghatározzák a fejlesztési igényeket, összeállítják a fejlesztési terveket. A két értékelés alapján készül el a munkatársak összesített éves értékelése. Mint Fehér Imre hozzátette: egyes felsővezetői munkakörökben már 360 fokos értékeléssel állapítják meg a dolgozók teljesítményét.

A Borsodi bérrendszere a vezetőknél Inbev szinten meghatározott elvek alapján működik, minden országra egységesen - fejtette ki. A vezetőknél a béremelésekhez a teljesítmény és kompetenciaértékelés eredménye kapcsolódik. A vezetői szint alatti munkatársaknál ugyancsak szerepet játszik a teljesítmény, hiszen a merit típusú béremeléseknél a vezetők eszerint differenciálnak. - A vezetői szint alatti bérpolitikánkra jellemző, hogy saját magunk által kidolgozott besorolási rendszerünk van, amelyhez bérsávok is tartoznak. A cél, hogy mindenki elérje a kategóriára jellemző bérsávot, és abból lehetőleg ne lógjon ki. A bérsávokat időnként felülvizsgáljuk, illetve az egyes béremelések alkalmával módosítjuk őket - fogalmazott a személyzeti igazgató. A cégnél a termelés területén minden, vezetői szint alatti pozíciónál van prémium, ami előre meghatározott és a dolgozókkal ismertetett mutatókon alapul. Az értékesítés területén a bónusz szintén különböző mutatókhoz kapcsolódik. Azoknál a dolgozóknál, akiknek a munkaköre sem a termeléshez, sem az értékesítéshez nem tartozik, éves prémiumot tűzünk ki, amely a cég teljesítményéhez kapcsolható - árulta el Fehér Imre. A különböző vezetői szintekhez különböző mértékű éves prémiumot tűznek ki egyéni és vállalati teljesítménytől függően.

A Borsodinál kifejezett cafeteria-rendszer nem működik, havonta minden dolgozónak 10 000 forint melegétkezési jegyet adnak, amit kiválthat az adómentes hideg étkezési jegy és adóköteles hideg étkezési jegy/önkéntes nyugdíjpénztár/helyi utazási bérlet kombinációja. Ezen felül a munkaviszony 6. hónapját követően önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulást és egészségpénztári hozzájárulást adnak valamennyi dolgozónak. A munkatársaknak havonta kedvezményes sörvásárlási lehetőségük is van, 10-15-20-25-30-35 éves munkaviszony után pedig jubileumi jutalom jár. Népszerűek a különböző céges rendezvények, így a Családi nap, a Karácsonyi Party, vagy a munkaviszony hosszához kapcsolódó, kerek évfordulót ünneplő úgynevezett Korsóavató. - Nagyon kedvelt az a hosszú hétvége is, amelyre a 25-30-35- éves munkaviszony elismeréseként meghívjuk dolgozónkat egy családtagjával együtt. Ekkor egy, a munkatársak által kiválasztott szállodában látjuk vendégül őket, ahol díszvacsora, kis műsor és gondtalan kikapcsolódás várja őket - mondta Fehér Imre, hozzátéve, hogy emellett az elismerési program keretében a vezető kisebb-nagyobb ajándékokkal köszöni meg a dolgozók lelkiismeretes munkáját. A cégvezetés év végén az év menedzser és év dolgozója díjakkal honorálja a jó munkát, amelyről minden dolgozó értesülhet a vállalati újságban és a belső intraneten, a Sörneten is.

Szilágyi Katalin

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk