kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

14 végzetes hiba, amit egy vállalati tréningrendelésnél elkövethetünk (II)

Akinek már kellett döntenie arról, hogy egy vállalati képzéshez melyik tréningcéget válassza, bizonyára tudja: a feladat nem könnyű és buktatói is vannak. Akiket ezzel kapcsolatban már értek bosszúságok, vagy a kiválasztási folyamat előtt állnak, cikkünk második részéből további hasznos segítséget kaphatnak.

8. hiba: Nagy létszámú, merev tréninget választunk

Ha igazán fontos a tréning hatékonysága, akkor olyan céget válasszunk, ahol biztosítják az interaktív képzést! Ha egy tréner kiáll a hallgatók elé, és elmondja, hogy "na ezt így és így kell csinálni", az nemcsak, hogy nem lesz hatékony, de ellenérzéseket is kiválthat. Az információk akkor kristályosodnak ki igazán, ha a résztvevők bármikor hozzászólhatnak egy adott témához és azt is kifejezhetik, ha valamivel nem értenek egyet.

Az eltérő nézetek hasznos ütköztetése mindig jótékony hatással van a résztvevőkre. Ilyenkor lehetőség van az álláspontok kifejtésére, ezáltal senki nem érzi úgy, hogy akarata ellenére ráerőltetnek valamit, ami tőle teljesen idegen. Természetesen
a tréner feladata, hogy a csoportkommunikációt kézben tartsa, és ne engedje, hogy parttalan viták megzavarják a képzés dinamikáját. Ez egy jó tréner számára nem okozhat nagy kihívást. Az interaktív tréningek meghatározott csoportlétszámig működőképesek, azonban ár/érték arányuk messze
magasabb a nagy létszámú előadás jellegű képzéseknél.

Javaslat: Ne essünk abba a hibába, hogy nagy csoportokat egyszerre képeztetünk (ez alól természetesen kivételek a szakmai jellegű képzések és a csapatépítő tréningek)!
Rendeljünk interaktív tréninget, ahol a kollégák aktív részesei a képzésnek! Készségfejlesztő tréningek esetén a csoportlétszám 6-12 fő között tekinthető ideálisnak. Ha a költségkeret korlátot jelent, igyekezzünk kedvezményeket kieszközölni a többcsoportos képzésekhez!

9. hiba: Cégszintű jelenség kezelését nyílt tréningtől várjuk

A nyílt tréningeknek megvan a maguk szerepe. Nem közösségfejlesztő céllal működnek, hanem ismeretanyagokat
adnak át a hallgatóknak. Ilyenkor nincs lehetőség a képzés cég-specifikussá tételére, nehezen lehet a különböző vállalatoktól érkezett hallgatókat egyénileg fejleszteni. A jelenlévők standard tematikát kapnak. Ha cégünknél egyedi problémák tűnnek fel, arra alkalmazható ilyen képzés, de ha egy felmerülő jelenséget kívánunk kezelni, akkor csoportos képzés indokolt.

Javaslat: Érdemes körülnéznünk a tréningpiacon. Egyáltalán nem lehetetlen, hogy már 3 kolléga nyílt tréning díjából rendelhetünk céges csoportos képzést. Azért tartsuk szem előtt célt! Ne áldozzuk fel a minőséget a költséghatékonyság oltárán!

10. hiba: Megelégszünk az egyszeri tréninggel

Egy jól sikerült tréning hatása több hétig is tarthat. Azonban mi következik ezután? A résztvevők - ha lassan is-, elkezdenek visszatérni komfortzónájukba. Ez egy természetes pszichológiai folyamat. Ha nem érik időközönként impulzusok őket, a tréning hatásfoka - bármilyen jó is volt - lassan visszaesik. Valamilyen módon el kell érni, hogy ne "hűljenek ki" az átadott információk.

Javaslat: Ha költségkeretünk megengedi, rendeljünk az alaptréninghez utókövetéseket. Az utókövetések igénybevétele esetén egy hosszú távon gondolkodó tréningcég jelentős kedvezményeket biztosít. Ha erre nincs lehetőségünk, akkor igyekezzünk olyan partnercéget választani, amelyik rendelkezik olyan szolgáltatással (pl.: ingyenes online utókövetés), mely minél tovább fenntartja a folyamatos impulzusokat!

11. hiba: A cégnél akarjuk megtartani a képzést

A cégnél történő tréningeltetésnek általában az a vége, hogy a résztvevőket sürgős dolgok miatt időközönként kihívják az oktatásról. Törvényszerű, hogy ilyenkor merülnek fel olyan problémák, melyeket gyorsan kell megoldani és amúgy is csak egy-két percet vesz igénybe. Ekkor tapasztalhatjuk, hogy a résztvevők ingajáratban közlekednek a tréningterem és a munkapont között. Ugye elképzelhető, mennyire hasznos az ilyen képzés?

Javaslat: Ha egy mód van rá, vigyük cégen kívülre a képzést! Ha ez mégsem lehetséges, akkor biztosítsuk, a tréning zavartalanságát!

12. hiba: A tárgyalás során nem ismerjük fel a tréner hiányosságait

Senki nem lehet tökéletes - bár törekedni érdemes rá. Mégis munkatársaink képzését szeretnénk olyan személyre bízni, aki kompetens a saját szakterületén. Egy tréner esetében ez alapvető elvárás. Arról már esett szó, hogy mindenképpen törekedjünk személyes találkozásra az oktatás vezetőjével, ahol közvetlen benyomásokat szerezhetünk. Az alábbi felsorolás segítséget nyújt abban, hogy eldöntsük, megfelel-e az illető az elvárásainknak.
Íme egy kis szakmai titok: a jó tréner jellemzői (a teljesség igénye nélkül):

- A megbeszélésre pontosan érkezik;
- Kézfogása határozott, erőteljes, rövid (és közben a szemünkbe néz);
- Megjelenése kifogástalan, az alkalomnak megfelelő;
- Fellépése határozott, magabiztos;
- Dinamikus és lendületes;
- Jó kapcsolatteremtő készséggel rendelkezik;
- Kommunikációs készsége átlagon felüli (kerüli a feltételes módot, pontos és szakszerű kérdéseket és válaszokat
fogalmaz, beszédtechnikája kiemelkedő)
- Erős meggyőzőkészséggel rendelkezik;
- Látszik, érződik rajta, hogy őszintén szereti a munkáját és büszke rá;
- Minimum két éves tréneri gyakorlattal rendelkezik;
- Képes tárgyilagos lenni: a dolgokat a valóságos tényeknek megfelelően, érzelmi állásfoglalás, elfogultság nélkül megítélni;
- Szakmailag tökéletesen kompetens (Amennyiben az értékesítésről fog képzést tartani a jelentős lexikális tudás mellett legalább annyira fontos - talán még fontosabb - a szerteágazó, eredményes értékesítési gyakorlat; Amennyiben vezetői tréninget fog tartani elengedhetetlen a vezetői gyakorlat, stb…)
- Ismeri a pszichológiai folyamatokat - nem kell hozzá pszichológusnak lennie, ám az alapok ismerete elengedhetetlen!
- Rendkívül toleráns: mások ellenkező meggyőződését tiszteletben tartja;
- Ismeri a konkurenciát és tartózkodik annak negatív színben történő feltüntetésétől;
- Rálátással rendelkezik a cégek működésére, a munkahelyi folyamatokra, és a különböző szervezeti felépítésekre;
- Nem használ töltelékszavakat;
- Mondanivalója és testbeszéde tökéletes összhangban van egymással;
- Gyakran mosolyog!

13. hiba: Elvarázsolnak a szakkifejezések

Sok tréningcég előszeretettel használja a szakkifejezések tömkelegét. Vannak, akik úgy gondolják, hogy egy tréningajánlat annál szakszerűbbnek tűnik, minél több idegen kifejezést tartalmaz. De vajon, akiknek szól, azoknak kötelességük ismerni az összes szakkifejezést? Nyilván nem, hiszen nekik nem ez a szakmájuk.

Javaslat: Ne higgyünk valakinek a szakértelmében csak azért, mert idegen szakkifejezéseket használ! Egy ügyfélközpontú szolgáltató cégnek érdemes törekedni arra, hogy ajánlatát értelmezni tudják. Ha valami számunkra nem teljesen világos, nyugodtan kérdezzünk rá, kérjünk érthető anyagokat, melyeket érdemben tanulmányozni tudunk!

14. hiba: Nem megfelelõen értelmezzük a tréningdíjak jelentését

Hajlamosak vagyunk túlbecsülni a magas tréningdíjak jelentését és alulértékelni az alacsonyabbakét. A magasak nem feltétlenül utalnak kiemelkedő minőségre, az alacsonyak pedig nem mindig jelentik azt, hogy a képzés színvonala is gyenge. Sokan csalódtak már a drága tréningekben is, és magasztalták az olcsóbbakat. De ugyanez előfordult már fordítva is. Ne csak az ár befolyásoljon bennünket! Mindig vizsgáljuk meg a mögötte található szolgáltatást! A legfontosabb, hogy minden esetben tegyük meg a tőlünk tehető maximumot annak érdekében, hogy megfelelően felkészüljünk a szakszerû döntésre!

Javaslat: Minden esetben mérlegeljünk! Vonatkoztassunk el az árak sugallta előítéletektől! Vizsgáljuk meg részletesen az ajánlatot, ellenőrizzük a referenciákat és személyesen tárgyaljunk a trénerrel (és ügyeljünk az összes említett tényező vizsgálatára)!

Ha minden fent említett szempontot figyelembe veszünk, nyugodt szívvel bízhatunk abban, hogy helyes döntést hozunk és a megfelelő tréninget/tréningcéget választjuk. A dolgunk ezek után már csak annyi, hogy várjuk kollégáink elismerő gratulációit a sikeres tréningszervezésért.

Vissza az I. részre

Soliann Tréningközpont (soliann.hu)

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk