kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

14 végzetes hiba, amit egy vállalati tréningrendelésnél elkövethetünk (I)

Akinek már döntenie kellett arról, melyik tréningcéget válassza egy képzéshez, tudhatja: a feladat nem könnyű és buktatói is vannak. Ha minden rendben lezajlott, vagy ráérzett a fontos elemekre, vagy szerencsésen alakultak a körülmények vagy a szolgáltató cég dolgozott jól. Akinek viszont gondjai voltak vagy a kiválasztás előtt áll, segítséget kaphat cikkünkből.

Először is nézzük meg, milyen elemekből áll egy klasszikus tréningcég kiválasztási / tréning lebonyolítási folyamat:

1. Pályázati kiírás összeállítása
2. Ajánlatok bekérése a tréningcégektől
3. Ajánlatok összesítése
4. Maximum 3 tréningcég kiválasztása, személyes meghallgatás
5. Döntés
6. Tréning előkészítése, lebonyolítása
7. Visszajelzés kérése a résztvevőktől és a képző cégtől

Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a leggyakrabban előforduló hibákat, melyeket, ha elkövetünk, porig
tudják rombolni a sok energia befektetéssel járó előkészítő munkánkat! Ha azonban elkerüljük őket, jelentős lépéseket teszünk a sikeres képzések megvalósulása felé és nem kell számolnunk egy esetleges alacsony színvonalú tréning okozta utóhatásokkal.

1. hiba: Csak a tréningcég értékesítőjével/vezetőjével tárgyalunk

A legtöbb tréningcégnél bevett gyakorlat, hogy a megcélzott partnerhez értékesítési munkatársat delegálnak, akinek feladata, hogy a kiajánlott tréningekről tárgyaljon és azokat értékesítse. Jó esetben ez a szakember tökéletesen felkészül cégünkből, megnyerően és meggyőzően érvel, bizalmat ébreszt bennünk és már hajlunk is arra, hogy tőle rendeljük meg a tervezett képzéseket.

De vajon milyen ismereteket szereztünk az egyik leglényegesebb tényezőről: a tréner képességeiről, személyéről és szakmai tapasztalatairól? Milyen benyomásokat szereztünk arról a személyről, akire kollégáink képzését bízzuk? Mi fog történni valójában a tréningen? A tréningnek ezt a részét a szerencsére bízzuk? Bízunk abban, hogy biztos jó lesz az oktató is? Sajnos gyakori hiba, hogy jó szándékkal azt feltételezzük, hogy egy cég minden munkatársa megfelelően képzett az adott feladatra. A tréningpiacon bizony nem ritka jelenség, hogy a képzés hatékonysága a nem megfelelő tréner személyén csúszik el.

Javaslat: Mindig ragaszkodjunk hozzá, hogy azzal a konkrét személlyel is találkozhassunk, aki a képzéseket fogja tartani!

2. hiba: Előzetes igényfelmérés nélkül is megrendeljük a tréninget

Ha a képző cég nem végez előzetes igényfelmérést, akkor hogyan biztosítja a tréning hatékonyságát? Mitől fog a tréning megoldást nyújtani az aktuális, cégünknél éppen fennálló, sokszor egyedi problémákra? Egyáltalán, honnan tudják, hogy mi a probléma?

A tréner részéről el kell, hogy hangozzanak az alábbi kérdések:
- Honnan hová kívánunk eljutni a képzéssel?
- Mi a képzés célja?
- Milyen a résztvevők összetétele?
- Milyen a résztvevők előképzettsége?
- Milyen eredménnyel lesz elégedett a cég a képzés után?

Ha ez nem történik meg, akkor csak imádkozhatunk azért, hogy az oktatás szerkezete éppen illeszkedjék az elvárásainkhoz. Vajon mennyi erre az esély?

Javaslat: Ha a tréningcég nem kínálja fel az előzetes igényfelmérés lehetőségét, akkor válasszunk másik céget! Mit szólnánk hozzá, ha az orvos nem kérdezné meg, hogy mi a panaszunk, hanem egyből a gyógyszer felírásával kezdené?

3. hiba: Nem kérünk referenciákat

Ezen a területen minden szolgáltató nyomot hagy maga után. Egy cég képzéseiről a leghitelesebb visszajelzéseket olyan személyektől kaphatunk, akik már résztvevők voltak az adott cég képzésein és az általunk választott tréner előadásán. Ha egy tréningcég nem tud, vagy nem akar referenciákat felmutatni, akkor jobb, ha elfelejtjük őket.

Javaslat: Mindig kérjünk olyan elérhetőségeket, mellyel elérjük azokat a személyeket, akik hiteles információkat tudnak adni a potenciális partnerünkről! Ne csak vezetőket keressünk ez ügyben! Legyenek olyan referenciaszemélyek, akik valójában ott voltak a tréningen és alkalmazzák is munkájuk során az ott tanultakat.

4. hiba: Megbízunk a külföldi adaptációkban

A legnevesebb módszerek külföldről származnak. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ami bevált Amerikában, Hollandiában, vagy Németországban, az nyilván itthon is sikerre vezet. Részben van benne igazság, ugyanakkor Magyarországon egészen mások a körülmények, mint az említett országokban. Itt sok minden nem úgy működik, mint külföldön. Fontos, hogy a képzés illeszkedjen a magyar sajátosságokhoz!

Javaslat: Bizonyosodjunk meg róla, hogy a képzési módszer megfelel a hazai viszonyoknak! Az már jó jelnek minősül, ha a tematika tartalmaz saját építésű elemeket.

5. hiba: Elhanyagoljuk a tréninghelyszín jelentőségét

A helyszín nem olyan lényeges? Dehogynem! Egy rosszul megválasztott helyszín tönkre tudja tenni a legjobb képzést is! Ha a terem nem illeszkedik a tréning igényeihez, az bizony komoly gondot jelenthet. Ha túl kicsi, a résztvevők egymás intim szférájában fognak tartózkodni és kényelmetlenül érzik magukat. A kis méret azonnal behatárolja a tréning lehetőségeit. Kizárja a csoportos-mozgatós feladatok végrehajtását, ezáltal merevvé válnak a modulok. A túl nagy teremben elszáll a szó, nem érvényesülnek megfelelően a hangtani elemek. Ha télen gyenge a fűtés, vagy nyáron nincs hőmérséklet szabályozási lehetőség, akkor kollégáink - azon túl, hogy átkozni fognak bennünket a helyszínválasztás miatt -, kényelmetlenül érzik magukat, hamar elfáradnak, és nem a tréningre fognak koncentrálni. És akkor a járulékos szolgáltatásokról (gasztronómiai színvonal, szállodai szolgáltatások, stb...) még nem beszéltünk. Ebben az esetben kidobtuk a pénzt az ablakon, és nem is keveset.

Javaslat: A tréningajánlathoz minden esetben kérjünk helyszínajánlatot is! A komoly tréningcégek rendelkeznek jól kipróbált partnerekkel, érdemes segítségüket kérni a választásban. Ha már eleve van kiválasztott helyszínünk,
hívjuk fel a tréner (és ne más kollégájának) figyelmét erre. Innen kezdve az ő felelőssége, hogy felmérje az adottságokat.

6. hiba: Elfogadjuk a standard tematikákat

A tréningcégek szeretnek ragaszkodni a kidolgozott, jól ismert forma képzésekhez. Ezekkel nincs sok gond, ha másoknak is megfelelt, akkor bizonyára nekünk is jó lesz! A probléma ezzel csak az, hogy a készségfejlesztés nem egy egyenruha, amit mindenkire rá lehet húzni. Minden cégnek vannak sajátosságai, erősségei és gyengéi. Nem mindegy, hogy a képzés mely elemekre koncentrál. A képzés hatékonysága nagyban múlik azon, hogy mennyire specializálják az aktuális körülményekhez.

Javaslat: Ne fogadjuk el a formaruhát, mindig cég-specifikus tematikát válasszunk! Ez fog hatékony megoldást nyújtani problémáinkra.

7. hiba: Nem kérünk előzetes szintfelmérést

Fontos, hogy a képzés a kollégák aktuális tudásszintjéhez igazodjon. Nem mindegy, hogy a tananyag már meglévő alapismeretekre épít, vagy az alapinformációkat is tartalmazza. Amennyiben a tréningcég nem végez előzetes szintfelmérést a tréning specifikálásához, hogyan biztosítjuk, hogy nem lesznek olyan kollégák, akik unatkoznak, vagy olyanok, akik nem tudják tartani a lépést azokkal, akik már rendelkeznek az alapismeretekkel? Ez akkor is fontos, ha úgy gondoljuk, hogy munkatársaink még nem vettek részt ilyen képzésen, mivel cégünknél ilyen még nem volt. Ne felejtsük el, előfordulhat, hogy előző munkahelyükön már képezték őket, illetve hogy a
résztvevők más-más személyiségjegyekkel bírnak!

Javaslat: Csak olyan tréningcéggel szerződjünk, amelyik végez előzetes szintfelmérést (még, ha nem is túl mélyet; egy kérdőíves szondáztatás is elegendő lehet a megfelelő irányok meghatározásához)!

II. rész

Forrás: Soliann Tréningközpont (soliann.hu)
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk