kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Korszerű viselkedésalapú munkavédelem

A munkavédelmi és foglalkozás-egészségügyi fejlesztések katalizátora lehet egy véletlen esemény (pl. éppen csak elkerült baleset), a költséges biztosítás, a jogszabályi előírások szigorodása, vagy a társadalmi felelősség vállalása. A felvilágosult munkaadók tisztában vannak azzal, hogy az a társaság, amely jó eredményeket tud felmutatni a munka- és egészségvédelem terén, valószínűleg az üzleti életben is jól teljesít.

A munkaerő egészét meggyőzni erről azonban nem egyszerű és gyors feladat. Évekbe telhet és komoly erőforrásokat emészthet fel olyan munkahelyi kultúra kialakítása, amelyben a munkavédelemnek mindenki kiemelkedő fontosságot tulajdonít, és ennek megfelelően is cselekszik. Az alábbiakban két olyan, a viselkedésalapú munkavédelem (behavior-based safety = BBS) koncepcióján alapuló vállalati példát ismertetünk, amelyek révén ez a folyamat felgyorsítható és olcsóbbá tehető, illetve bemutatjuk a koncepció továbbfejlesztésének egy lehetséges irányát.

A munkavédelmi kultúra átalakítása BBS-sel

A gyakorlati munkavédelmi szakemberek és tanácsadók egyetértenek abban, hogy az alábbiak elengedhetetlen alkotóelemei a sikeres munkavédelemnek: a felső vezetés egyértelmű elkötelezettsége, nyílt kommunikáció, egyértelmű célok kitűzése, a teljesítmény elismerése, folyamatos visszajelzés és megerősítés. A munkavédelmi kultúra változásainak fenntarthatósága azon áll vagy bukik, hogy bizalmi légkör alakuljon ki a vezetőség és a dolgozók között. A szankcióknál erre megfelelőbb módszer az ösztönzés, a jutalmazás, és általában a pozitív szemlélet.

Az Avery Dennison (többek között irodaszereket gyártó) vállalat egyik 200 főt foglalkoztató üzemében évről évre csökken a jelentésköteles sérülések száma. Az elmúlt évben a társaság elindította saját viselkedésalapú munkavédelmi programját, amely máris kézzel fogható eredményeket hozott. Az üzem különböző területein dolgozó munkatársakból felállítottak egy operatív csapatot, amelynek az volt a feladata, hogy minden egyes részlegben meghatározza azokat a kulcsfontosságú munkahelyi viselkedésformákat, amelyeket be akarnak vezetni. Nem a hibákra összpontosítottak, hanem pontosan meghatározták, hogy milyen viselkedést szeretnének látni.

Az üzem munka-, egészség- és környezetvédelmi vezetője felismerte, hogy a negatív hozzáállás nem vezetne a kívánt eredményre, mert a kritizálással csak kedvét szegnék a dolgozóknak. A munkavédelmi program értelmében mindenkinek havonta négy, munkahelyi viselkedéssel kapcsolatos észrevételt kell tennie, de vannak, akik ezt jócskán túlszárnyalják. Az a cél, hogy az üzem mind a 200 dolgozóját bevonják és érdekeltté tegyék.

Az operatív csapat tagjai ellenőrző lista alapján értékelik a viselkedésbeli változásokat. Az elért eredményeket hónapról hónapra közzéteszik, és ha egy adott viselkedést sikerül 100%-ban következetesen meghonosítani, akkor azt leveszik az ellenőrző listáról, újat vesznek fel a helyére, és az elért eredményt a vezetőséggel közösen megünneplik.

Az társaságnál egy, a futballból átvett módszert is alkalmaznak: ha a dolgozók valami olyan dolgot tapasztalnak, amelyen szerintük javítani kellene, de nem jelent közvetlen veszélyt, akkor sárga lapot adnak. Piros lap "felmutatásával" pedig azt jelzik, hogy az adott tevékenységet azonnal meg kell szakítani, mert nem biztonságos, és sérülést okozhat. Emellett a részlegek aktívan tevékenykedő munkavédelmi bizottságai gondoskodnak arról, hogy a kommunikáció a szervezet egészében folyamatos legyen.

Az Associated Octel vegyipari vállalat szintén kiváló eredményeket ért el a balesetek csökkentése terén. Korábban a társaságnál számos súlyos következményekkel járó baleset történt. A változást 1998-ban az új gyártási igazgató megjelenése indította el, aki megkérdőjelezte annak az általános vélekedésnek a létjogosultságát, hogy a vegyipar olyan veszélyes üzem, ahol elkerülhetetlenek a balesetek és sérülések. Az új igazgató változtatott azon a szemléleten, hogy "a termelés a legfontosabb", és a munkavédelmet tette az első helyre. Ennek következtében a termeléskieséssel járó események száma az 1996. évi 35-ről nullára csökkent, és míg 1997-ben 50 kártérítési igényt nyújtottak be a társaság ellen, 2002-ben egyetlen egyet sem.

Az új igazgató hetente tartott munkavédelmi értekezletet, ahol az üzemvezetőknek és a közvetlen termelésirányítóknak minden eseményről be kellett számolniuk, és jelenteniük kellett, hogy milyen intézkedéseket tettek annak érdekében, hogy a jövőben megelőzzék hasonló esetek előfordulását. Ezzel egy időben a munkavédelmi osztálynak heti kimutatást kellett készítenie, amelyet a szervezet minden tagja megismerhetett. Ily módon az elszámoltatással párhuzamosan a kommunikációt is fejlesztették, így az üzemi dolgozók olyan napra kész adatok birtokába juthattak, amelyek korábban nem álltak a rendelkezésükre.

A jobb kommunikációt speciális képzési programokkal is támogatták. A munkavállalók képviselői számára beszélgetéseket szerveztek munkavédelmi és foglalkozás-egészségügyi kérdésekről, ugyanakkor igyekeztek velük megismertetni azokat a gazdasági kényszereket, amelyek a társaság döntéseit meghatározták. Bár a kezdeményezés a társaság vezetőségétől indult el, a munkavédelmi kultúra átalakítását célzó program végrehajtása a szakszervezetekkel közösen, együttműködő és nyílt légkörben zajlott. A kívánt változás elérése így is 4-5 évbe tellett, mivel az érintetteknek számos technikai és szemléleti akadállyal kellett megküzdeniük.

Hagyományos és karcsúsított BBS

Miközben a gazdasági környezet az elmúlt húsz évben jelentősen megváltozott, a viselkedésalapú munkavédelem nem követte ezeket a változásokat. Pedig még egy dokumentált eredményekkel rendelkező technológiának - mint amilyen a BBS - is haladnia kell az idővel. A jelenlegi gazdasági feltételek között az eredményes, de nem igazán költséghatékony, hagyományos BBS alkalmazása túlságosan megterhelő lehet a vállalkozások számára. Ezekre a problémákra kínál megoldást a viselkedésalapú munkavédelmi koncepció új, karcsúsított változata.

A BBS bevezetésének korai szakaszában a társaságok a dolgozói részvétel érdekében a lehető legtöbb embert vonták be a folyamatba. A siker biztosítása érdekében sok esetben olyan erőforrás-intenzív technikákat alkalmaztak, mint a túlképzés vagy a kultúra teljes körű átalakítása. A módszer költséges volt, ugyanakkor túlságosan is a dolgozókra hagyatkozott, nem vonta be eléggé a vezetőséget, és nem fordított kellő figyelmet az információk szakszerű elemzésére sem. Ezeket a hiányosságokat azonban a szakma elfogadta, mert a javulás, ha lassú is, de észrevehető volt, fokozatosan csökkent a balesetek száma. A viselkedésalapú munkavédelem az 1980-as években újszerű, alternatíva nélküli módszer volt, és a gondok nem minden üzemben jelentkeztek.

A gazdasági változások hatására azonban a társaságok többsége drasztikus költségcsökkentésre és létszámleépítésre kényszerült. A karcsúsított termelésben nagyon kevés olyan munkaerőt foglalkoztatnak, amely közvetlenül a termelésen kívüli feladatatok lát el. Ugyanakkor a BBS-t nem megfelelően alkalmazó társaságokat a szakszervezetek azzal kezdték vádolni, hogy csupán a dolgozókra próbálják hárítani a munkavédelmi felelősséget. A mai gazdasági környezet nem kedvez a BBS-nek, amelynek a felfutása túl hosszú időt és túl nagy külső erőforrásokat vesz igénybe, a belső erőforrások pedig sok társaságnál már nem állnak rendelkezésre. Ez az új helyzet a munkavédelem számára három választási lehetőséget hagyott:

1. továbbra is a BBS-t alkalmazzák, mivel "ez a jó módszer", és vállalják az azzal járó költségeket;

2. felhagynak a BBS-sel, mert bár eredményes, túl költséges; vagy

3. a BBS alapján kidolgoznak egy olyan karcsúsított modellt, amely jobban megfelel a mai realitásnak.


A hagyományos BBS folyamatában számos olyan terület van, ahol a karcsúsítás lehetőségei kézenfekvőek. Ilyenek például az alábbiak:

Képzés: A korszerűsítés érdekében fel kell hagyni a túlképzéssel, és rövidebb, hatékonyabb, összpontosítottabb tanfolyamokat kell tartani minimális elméleti alapozással, gyakorlati megerősítéssel.

Irányítás: Kisebb létszámú csapatok vagy szakértő segítők alkalmazásával az irányítás hatékonyabbá tehető, jelentős munkaerő szabadítható fel, ráadásul így a BBS jobban integrálható az üzem struktúrájába és vezetési kultúrájába.

Megfigyelés, adatgyűjtés: Összpontosítottabb visszajelzéssel a megfigyelők száma drasztikusan csökkenthető, a megmaradókat viszont jobban és intenzívebben lehet képezni, és így a folyamat költségkímélőbbé és hatékonyabbá tehető.

Ellenőrző listák: A BBS ellenőrző listái általában legalább 20 "kritikus" viselkedést tartalmaznak. Rövidebb listák alkalmazásával gyorsabb és összpontosítottabb viselkedésmódosulás érhető el, és a folyamat munkaerőigénye is kisebb.

Adatelemzés: Az adatok elemzését és a tapasztalatok levonását érdemes lehet külső szakértőre bízni.

A BBS karcsúsított változatát a vállalatok 2001-ben kezdték bevezetni. Mára már rendelkezésre állnak olyan összehasonlító adatok, amelyek igazolják a karcsúsított modell hatékonyságát. A karcsúsítás egyrészt új lehetőséget kínál azoknak a társaságoknak, amelyek korábban a magas költségek és erőforrásigények miatt nem választották a BBS-t, másrészt a hagyományos BBS-t alkalmazó üzemek számára is lehetővé teszi a viselkedésalapú munkavédelem költséghatékonyabb megvalósítását. A karcsúsított változat a kisebb, korlátozott költségvetéssel működő vállalkozások számára is kedvező alternatívát kínál. A specializált igényekkel bíró társaságok pedig választhatják azt a megoldást, hogy a technológia egészének bevezetése helyett csupán annak egyes részeit alkalmazzák.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen emelkednek a munkavédelmi és munkaügyi bírságok márciustól

A kormány megvédi a magyar munkahelyeket, ezért kiemelten kezeli a foglalkoztatáshoz kapcsolódó szabálytalanságok megelőzését is - hangsúlyozta... Teljes cikk

40 év óta először szigorítottak a dolgozókat a veszélyes anyagoktól védő szabályokon

Az európai parlamenti képviselők szerdán új szabályokat fogadtak el a munkahelyi káros anyagoknak való kitettség korlátozására, negyven év óta... Teljes cikk

Magánügy a dolgozó egészsége vagy éppen ellenkezőleg?

Miért komoly probléma az egészséges (munkában)megtartási HR-stratégia hiánya? - teszi fel a kérdést Papp Tamás István HR szakember. Decemberben az... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek