kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Business coach mint juttatás

Sok vezető azért nem meri használni a coachingot, mert fél, hogy ezzel elismeri gyengeségét. Természetesen megfelelő tájékoztatással ezen könnyen segíthetünk, de még többet érünk el, ha beépítjük a javadalmazási rendszerbe, s kinevezésekor rendelünk a vezető mellé egy coachot.

Ha visszautazunk tíz évet az időben, meglepő eredményre jutunk: a vezetőket kereső álláshirdetések klasszikus elemei közé a versenyképes fizetés, vállalati autó, részvényopció, külföldi tréning tartozott. Manapság egyre többen cserélik le az utolsó elemet business coachingra.

Egy nagy bank HR igazgatója nem érti, miért nem választják vezetőik a coachingot, pedig évek óta szerepel fejlesztési tervükben. A humán erőforrás igazgató tisztában van azzal a ténnyel, hogy a coaching hatékony fejlesztési megoldás, ezért is igyekezett mindent megtenni, hogy vállalati kultúrájukban ez ne csak mint elvi lehetőség, hanem sokak által választott alternatíva is legyen.

Miért tartanak a coachingtól?

Egy belső felmérésből azonban kiderült, mi az oka a coachinggal szembeni közömbösségnek: a vezetők többsége azért nem választotta azt a legördülő menüből, mert többségük nem tudta, mi rejlik az angol kifejezés mögött, vagy aki tudta is, azt gondolta ezzel elismeri gyengeségét. Miután a HR igazgató szembesült a valós okkal, három apró lépést tett a helyzet változtatására. A coaching állandó szereplője lett a vezetői álláshirdetéseknek, előléptetéskor, kinevezéskor automatikusan járt az illetőnek, a havi belső hírlevélben pedig olyan interjúkat lehetett olvasni, amelyben egy cég vezető beosztású dolgozói arról számolnak be, milyen jó, hogy cégük annyira számít rájuk hosszútávon, hogy még egy business coachot is megfizet nekik.

A HR igazgató akciója oly látványosra sikeredetett, hogy új tendert kellett kiírni a szolgáltatás beszerzésre, mivel nem elégítette ki az igényeket az a szerződés, amelyet egy céggel kötöttek.

Megfizethető a business coach

Egy 2002-ben, 2004-ben és 2006-ban Svájcban elvégzett felmérés szerint csökkent a business coach óradíjainak átlaga, ez hazánkban sem történt másként. Hogyan lehetséges, hogy az egyre elterjedtebbé váló prémium szolgáltatás olcsóbb lesz? A válasz abban rejlik, hogy az átlagárak csökkenő tendenciát mutatnak, de a szórás is nagyobb. A piacon 2002-ben is jelen lévő, sikeres, jó nevű business coachok egyre többet kértek szolgáltatásukért cserébe. Eközben azonban megjelent az olcsón dolgozó, frissen végzett coachok tömege, akik jelentősen befolyásolták a piacot.

Manapság egyre több coach képző van jelen a hazai piacon, így nem csoda, hogy időben több eltérés is tapasztalható a szolgáltatások terén: öt naptól akár az egy évig is terjedhet annak időtartama. Ennélfogva, havi szinten is láthatóvá válik a frissen piacra kerülők köre. Természetesen itt is érvényes az az örökérvényű megállapítás, hogy "olcsó húsnak híg a leve", illetve, hogy prémium szolgáltatásnál, mint amilyen a business coaching (hiszen személyre szabott vezetői tanácsadásról van szó) nem szokás az alkudozás, de a kkv szektor nehezen tudja megfizetni a multinacionális vállalatoknak, nagy bankoknak számlázható óradíjat. Ennek ellenére nem lehet az az elsődleges szempont, hogy a coaching olcsó legyen, hiszen a vezető ideje, akár kkv tulajdonosról, akár ügyvezetőről beszélünk, mindig sokkal drágább, mint egy business coach-é.

A külső segítő szerepe azért fontos hatványozottan a kis- és középvállalkozásoknál, mivel míg egy nagy szervezetben (multinacionális vállalat, nagybank) egy középvezető napi szinten láthat példaképet maga előtt dolgozni, addig egy kkv tulajdonosnak, ügyvezetőnek nincs olyan a szervezetében, akitől napi feladataihoz lophatna el trükköket, tippeket.

Komócsin Laura, az International Coach Federation magyar tagozatának elnöke

www.businesscoach.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk